Zabezpecovacka na zeleznici (bylo TGV)
ck@cbox.cz
ck@cbox.cz
Pátek Duben 6 11:44:14 CEST 2007
Dobrý den.
Kolejové obvody jsou základním zabezpečovacím prvkem i u jiných železnic v Evropě.
Za určitou náhradu lze považovat počítače náprav, ale považuji je za méně bezpečné.
Různé nové elektronické systémy jsou zatím ve stádiu vývoje.
Další prvky jako GSM-R jsou doplňkové.
U nás patří limit rušivého proudu k nejnižším a oproti jiným železnicím jsou KO využívány až hranici svých možností - vysoký svod kolejového lože, kontrola lomu koleje, dlouhé technická délka obvodu.
Rušivé ovlivnění chápu tak, že při jízdě hnacího vozidla s asynchronním motorem dochází k rušení spojitě na všech frekvencích. Intenzita rušení se zvyšuje s rychlostí vozidla. Pokud rozdíl rušivých proudů na frekvencích zabezpečovačky (75 Hz nebo 275 Hz) v bou kolejích přesáhne hodnotu 100 mA (maximální povoleá dle našich norem), zůstane relé kolejového obvodu sepnuté, i když soukolí jedoucího vozidla zkratují kolejnice.
Z VÚŽ (Výzkumný ústav železniční) jsem slyšel, že by neměl být velký problém odrušit lokomotivy s asychronními motory tak, aby nepřesahoval rušivý proud 200 mA.
Novým kolejovým obvodům od AŽD, nebo Starmonu tato hodnota stačí. U stávajících kolejových obvodů je potřeba úprav - např. odolnější elektronický přijímač, zvýšení úrovně užitečného signálu - snížení svodu kolejového svršku (norma 1 S/km), případně zkrácení technické délky kolejového obvodu.
Zdravím CK
Saša Svobodová <sasa.svobodova@centrum.cz> napsal(a):
> Hezký večír,
>
> s těmi obvody je to dosti složité. Používají se frekvence 50Hz 75Hz
> a 275Hz podle toho, kde je obvod použitý. Stejnosměrné obvody se
> nepoužívají, to jsou tzv. "Izolované koleje" u starých systémů
> elektromechanického zařízení.
>
> Jinak jak se říká "Zahraniční lokomotiva ovlivňuje naše obvody a to
> je špatně" je vlastně špatně, každé kolejové vozidlo MUSÍ ovlivňovat KO
> protože jinak smí jezdit jen podle zvláštního předpisu a musí být řádně
> označeno. Problém je v tom, že ty cizí mašiny ovlivní KO tak, že relé
> neodpadá. Já sice netuším jak, ale prý se tak děje. Z principu fungování
> KO mi to nejde do hlavy.
>
> Měnič(nebo trafo) - kabel - trafo - koleje - trafo - indukční relé.
> V základním stavu je relé přitažené, pokud se poškodí cokoli v obvodu
> tak odpadává a indikuje se "KO obsazen". Pokud vlak vjede do úseku, tak
> zkratuje koleje a tím relé zase odpadá a opět ta indikace obsazeného
> obvodu. Hodně to zjednodušuji, ale princip je takový. Obě kolejnice jsou
> sice elektricky spojené, ale jen pro stejnosměrný proud (nebo střídavý
> 50Hz na st trakci) pro střídavý proud jsou odizolované.
>
> Z Ústí nad Labem zdraví a hezký den přeje
>
>
> Saša K. Svobodová
>
>
>
> *****************************************************************
>
> web: http://www.sasa.monty.cz
>
> mail: sasa (tečka) svobodova (zavináč) centrum.cz
> mobilni mail: svobodova (tečka) sasa (zavináč) vodafonemail.cz
>
> ICQ: 260 344 186
>
> *****************************************************************
>
>
>
> Vlada Andel napsal(a):
> > No co jsem kdysi davno sledoval (na draze nedelam uz 15 let) tak na
> > neelektrifikovanych tratich byly kolejove obvody stejnosmerne, na
> > stejnosmernych stridave (50 Hz) a na stridavych snad 75 Hz. Menice na
> > lokomotivach (napr. jsem videl rizeni nabijeciho dynama) se delaly 330 Hz,
> > to nicemu nevadilo. Takze jak sel vyvoj, mame tady tech systemu az az...
> > Kdyz na tehle tratich jede masina s asynchronnim pohonem, ktery (nedej boze)
> > meni frekvenci spojite, mame moznost bud se zavrit pred svetem, nebo si doma
> > udelat poradek a vsechno predelat :-)) Mam dojem ze v Evrope se misto
> > kolejovych obvodu pouziva zabezpecovacka pras GSM.
> > Andel
> >
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list - sponsored by www.HW.cz
> Hw-list@list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>
Další informace o konferenci Hw-list