Pre zaujimavost: prudove svorky, 12kA, 300K->1.8K

balu@home daniel.valuch@wanadoo.fr
Čtvrtek Duben 5 19:42:58 CEST 2007

no prave preto su tam dva stupne. Celkove tepelne straty v celom 27km
dlhom kryogenickom systeme by mali byt ca. 5kW. Spolu tam je tusim
90.000 ton studenej hmoty. Musim povedat ze sa s tym dizajnom celkom
vyhrali. Postavit 30 tonovy magnet na 2 nohy, cez ktore preteka
maximalne par wattov tepla je celkom zaujimava uloha :-) Kedze prenos
tepla z teploty 4.5K ma mizernu ucinnost (tusim 0.1%) a z 1.8K este
mizernejsiu bolo to treba nejak obicyklovat. Uz teraz na odvedenie 5kW
tepla z teploty 1.8K je treba kompresory s prikonom cez 10MW.
Prud sa teda privadza medennymi vodicmi so znacnym prierezom (nemeral
som, ale len pohladom priemer vodica 10cm nie je nic vynimocne) do
medzistupna, ktory je chladeny dusikom na 80K. Dusik sa lahko
skvapalnuje a ucinnost prenosu tepla z 80K je este celkom rozumna. Z 80K
potom uz vedie len tenky vysokoteplotny supravodic do zony 1.8K.
Kedze supravodice nielen ze nemaju ziaden elektricky odpor, ale znesu aj
vysoke prudove hustoty na prenos tych 12kA staci menej ako 2mm^2
supravodiveho materialu na baze Niobu. Tam je uz prenos tepla vedenim
cez material supravodiveho kablu zanedbatelny.
b.