x51 procesor

Jan Waclawek wek@evona.sk
Čtvrtek Duben 5 14:25:45 CEST 2007

Este ma napadla jedna cesta, bohuzial je troska trnista a moze byt aj
uplne nepriechodna.

Velka cast '51 sa nikdy v Keilovskej ani inych tabulkach, a dokonca ani
pod hlavickou "8051" u vyrobcov, neobjavi; jednoducho preto, lebo su to
vlastne jednoucelove cipy v ktorych je '51 zabudovana ako riadiaci alebo
nastavovaci prvok. Pritom niektore z nich maju zaujimavy mix vlastnosti,
ktore by clovek casto potreboval.

Ta bolestiva cast je samozrejme dostupnost (najma v jednotkach mensich
ako jeden vagon), a tak troska aj dokumentacia. Netvdim, ze je to prave
Vas pripad, ale v niektorych by mozno stalo za to aspon opacit vyrobcov,
ci by neboli ochotni pustit par kusov, pripadne podrobnejsiu
dokumentaciu (aj ked kupodivu niekedy ta dokumentacia je volne dostupna).

Ako konkretny priklad je skupina '51 zabudovanych do cipov pouzivanych v
PCckach (typicky laptopoch) na viac funkcii - ako klavesnicovy kontroler
pripadne priamo skanovac klavesnice, ci oboje; ako inteligentny monitor
(teploty a podobnych blbosti); na rozne jednofuzove aplikacie (ledky,
tlacitka naviac) apod. Tento rad zacal uz samotny Intel modelom 80C51SL,
ktory je dnes uz obsolete (navyse bol bezromkovy). Moderne verzie toho
isteho su napr. W83L95x od Winbondu
(http://www.winbond.com/hq/enu/ProductAndSales/ProductLines/ComputerLogicIC/ECAndNBKeyboardController/ECAndNBKeyboardController/
  - okuzlujuci link :-) ), alebo viacero obvodov od SMSC, napr. 47N350
(aj ked tieto zhodou okolnosti prave nemaju ADC).

Trocha odlisny, ale tiez kuzelny svab by mohol byt (trocha prekvapujuco)
or IR - IRMCF31x - tie su urcene vraj na riadenie motorov a maju k tomu
urceny pomerne exoticky blok periferii, ale zrejme by boli pouzitelne aj
na vseobecne pouzitie.

To vsetko viacmenej k tomu stvrtkopiatku... :-)

wek