TGV

Čtvrtek Duben 5 14:08:31 CEST 2007

Hezké odpoledne,

    ani lokomotiva stejnosměrné trakce nemá motory na 3000V ale na 1500V
a jsou vždy dva motory zapojené do série. Střídavá lokomotiva má mezi
podvozky trafo, kterým si dělá z 25kV potřebné napětí. Mám pocit že to
je také 3kV ale nevím to určitě, u nás střídavá trakce není.
Stejnosměrná lokomotiva má mezi podvozky tlumivku filtru. No a
dvousystémová tam má takovou podivnou věc, která na střídavé trakci
funguje jako trafo a na stejnosměrné jako tlumivka :-) Přepínají se
různě vinutí.

    Jinak motory jsou většinou sériové, komutátorové. Jen některé mají
cizebuzené a ještě vzácnější jsou "asynchronky" těch je jen pár kousků.
Regulace je na stejnosměrné trakci většinou odporová, na střídavé trakci
se přepínají odbočky transformátoru. U novějších strojů jsou použité
pulzní měniče. Taková lokomotiva se pozná snadno, když jede tak bzučí a
při rozjezdu "hraje". Nejprve se pulzy rozběhnou na 33Hz, po dosažení
určitě rychlosti se přepne na 100Hz a po dalším stoupnutí rychlosti na
300Hz a na této frekvenci regulace běží skoro pořád. Pouze občas se
dostane až na "horní 100", ale to spíše vyjímečně. Asynchornka má také
měniče, ale s proměnlivou frekvencí, takže při rozjezdu vydává klouzavé
zvuky. V Děčíně často jezdí asynchronky z Německa a jdou poznat na dálku
:-) Jednak svícením a jednak tím charakteristickým hraním :-)

					Saša K. Svobodová

          web: http://www.sasa.monty.cz

          ICQ:  260 344 186