Re: Tišťáky na plotteru

Simon Cihelník hwkonfera@seznam.cz
Neděle Září 10 16:53:00 CEST 2006

Napadlo, zapatrejte v konferenci, mel jsem o tom - zlakan myslenkou vyroby
pcb na laserovych gravirkach, ci cnc routerech - prispevek.

Bohuzel Vas musim zklamat. Jako ve vetsine technologii jde i zde o empirii,
tj. o selektivitu metody. Levne laserove gravirky, ktere se pouzivaji na
rezani, obrabeni ci frezovani organikych materialu, vyuzivaji velmi levne
CO2 lasery (samotny laser 40 W nekde kolem 500 USD, cele zarizeni od asi
1500 USD vyse podle stolu a fokusace). Tento laser ma specifickou absorbci
prave u organickych materialu a tudiz materialy, ktere se vuci nemu chovaji
reflexivne, nelze timto laserem upravovat. K vyrobe PCB laserem je treba
Nd-YAG a nebo YAG laseru, vykonove asi 60 - 120 W (viz treba www.lpkf.de),
kde je pomer absorbce med vs. substrat (laminat) asi 1 : 5, tudiz (aspon) ve
stejnem radu, a lze tedy advanced elektronikou cely proces uhlidat.

Pokud byste CO2 laserem chtel gravirovat treba eloxovany nebo cerneny Al,
tez by to slo, ale musel byste sahnout po vetsich vykonech. YAG laserove
gravirky toto umeji s daleko vyssi ucinnosti primo, ale pohybuji se nekde od
25000 USD vyse. Lze s nimi popisovat nerez, vypalovat symboly do hliniku,
duralu. U CO2 laseru byste se pri pokusu o gravirovani PCB podle mne
dostupnych informaci (ale za zkousku nic nedate :) ) dostal do faze, kdy se
med jiz odchlipne teplem od substratu a v miste odchlipnuti se velmi rychle
propali substrat, protoze jeho schopnost absorbovat je o rady vyssi nez u
medi. Elektronicka regulace procesu zrejme vubec neni mozna.

Hezky den,
Simon Cihelnik

Dobrý den,
  Nezkoušeli jste někdo vyrábět tišťáky na laserovém plotteru? Kamarád
  má plotter, vyrábí na tom razítka, a řeže nápisy do všeho možného,
  tak mne napadlo, jestli by na tom nešel udělat tišťák.
Aleš Filip    ICQ:64650313