pajeni SMD soucastek

Vladimír Anděl vaelektronik@mirnet.cz
Sobota Září 2 01:04:58 CEST 2006

Nemyslim ze by byl problem v ochrannem vodici. Tyhle pristroje maji ochranny
vodic pripojeny na kostru (na plechovou bednu), ale zaroven splnuji ochranu
oddelenim (trida II), takze zdroj, pripadne pajeci hrot uz ptizemeny neni.
Pochopitelne kapacitni proudy primar-sekundar dokazou na vystupu udelat i
vic nez 100V. Obvykle tam je uzemnovaci svorka a jak napsal Balu, staci
vsechno prizemnit Jenze pak si pajeckou sahnete nekam treba na 5V a to
napeti si zkratujete :-( Pak si musite rict, co s tím vlastne chcete delat.
Ja mam treba osciloslop (stary EO213 z NDR), ktery na zem spojenou s bednou
a tedy s ochrannym vodicem. Abych s tim vubec moh merit a nedelal si nekde
zemni smycky, mam ho pripojeny pres oddelovaci trafo. Takze na bedne je
klidne 100V :-)

Pokud mate vsechno na jednom potencialu (na tvrdo propojene uzemnovaci
svorky, je to dost velke omezeni. Pokud z tech pospojovanych pristroju bude
vic nez jeden ve tride 1 (typicky osciloskop, pocitac) udelate si zemni
smycku a pri malych signalech to bude vadit. Proto jsem na to sel jinak.
1. Dodrzovat ze faze bude (treba) vlevo (norma to neprikazuje), takze
vyloucit rozdvojky, ktere ji obraceji.
2. Projit vsechny pristroje (napr. s pomoci rozdvojky, ktera fazi obraci) a
zjistit, kdy je na vystupu kapacitni proud (napeni) mensi. Pripadne v
pristroji draty prehodit.
3. pripojit mezi ochranny vodic a uzemnovaci svorku RC kombinaci, ktera
zajisti "bezpecnou" (pro logicke obvody) uroven napeti, napr. 2V. Odpor
omezi vybijeci proud pro pripad ze si jednou sahnu treba na zaporne napeti a
potom na kladne.. Ja jsem daval 0,22 uF v serii s 10 KOhm. Neni problem
sahnout pajeckou kamkoliv v ramci maleho napeti.
4. uvedomit si, ze kdyz chci vystup zdroje (nebo pajecku) spojit s necim, co
je na potencialu faze, nastanou problemy (pri nejmensim velke vyrovnavaci
proudy) a tuhle opicarnu je treba odpojit.
Odpojovaci jsem tte RC clanek udelal jen u oddelovaciho trafa, tam se pocita
i s pripojenim vystupu na fazi.

Pokud nekdo prijde na neco chytrejsiho aby pristroj byl zaroven oddeleny a
bezpecny pro CMOSy, sem s tim. Lepsi pristroje maji mezi primarem a
sekundarem stinici folii. Ta problemy minimalizuje, ale neodstrani uplne (i
sekundarni napeti je casto vetsi nez je bezpacne pro CMOS).
Andel