[OT] Let's flame! Was: ocenovani prototypu

Petr Zahradnik clexpert@clexpert.cz
Čtvrtek Říjen 19 12:15:44 CEST 2006

Puvodni zprava ze dne 19.10.2006 od andrej jancura:

> No pozri sa, ak sa na to pozries z trochu inej stranky, a uvazis
> fakt, ze musis z niecoho zit ci niekoho zivit, tak potom by Ta malo
> zaujimat aj to, kolko tych meracich modulov predas.

To jiste. A ted mi odpovez na jednu otazku: Z ceho budes zit nebo
nekoho zivit, kdyz se budes zajimat o to, kolik mericich modulu bys
prodal, kdybys mozna nekdy zacal. Ja chapu, ze chces mit jistotu. Ale
smir se s tim, ze tu nemas nikdy. Lepsi neco zacit nez o tom jen
premyslet - to je muj nazor.

> Ked nic, tak je zle. Ale myslim si, ze situacia je taka, ze ak to aj
> dostanem do ponuky, predajca vzdy moze povedat, preco si kupujete
> toto a nie tamto, ktore mame uz v N-aplikaciach, maju support a su
> osvedcene.

Takze se bojis obchodniho procesu, prodejnich namitek, tedy radeji
nebudes vubec zacinat? Nebo ja ti mam argumentovat, proc je ten tvuj
vyrobek lepsi? Ver mi, ze pokud ty si nejsi jisty svym vyrobkem, tak
ho od tebe nikdo nekoupi. Kdyz ty sam nevis, v cem je tvuj vyrobek
lepsi a proc by si ho mel zakaznik koupit, jak to sakra budes
vysvetlovat zakaznikovi?

Asi kazdy by si pral, aby se mohl povalovat s detmi u bazenu nekde v
Karibiku a na jeho konto by kazdy den priplouval dostatek penez od
zakazniku. Obcas si od bazenu odskocit do spickove vybavene dilny ci
laboratore neco navrhnout jen tak pro radost. Ale tak to neni, pokud
se Tvuj tata nejmenuje treba Bill Gates, na ktereho vsichni zavistivci
neustale nadavaji.

Obchodni proces, to neni jen to, ze nekde vystavis vyrobky a cekas, ze
vsichni se pohrnou a budou je nakupovat ve velkem. Je to neco daleko
lepsiho a vzrusujiciho, kdy zjistujes zakaznikovy potreby, nabizis mu
reseni, seznamujes ho s produktem, odpovidas na jeho namitky, a
nakonec treba uzavrete dobry obchod. Ne kazdy obchod se povede. Kdyby
kazdy obchodnik predem hodil flintu do zita, tak kdo by prodaval?

Obchod prece neni o tom, ze "das neco do ponuky" a natahnes ruku pro
penize. Tak to vazne nefunguje.

> To naozaj musi potom stat par korun, aby aspon na zaciatok clovek
> vychytil aspon nejaky segment trhu...

Clovece, vzpamatuj se. Ty jsi jeste vubec nic nevyrobil, Ty dokonce
ani nevis, proc vubec by si to mel zakaznik od tebe koupit, ale uz bys
chtel chytat segmenty trhu. A navic zlevnovat...

> A ked si zratas, co to realne stoji, tak napriklad aby si zaplatil
> len certifikaciu podla EMC a LVD, ktoru musis mat, tak to odhadom
> musis predat aspon 20 kusov za tu istu cenu ako Tvoja konkurencia...
> No ale moj pohlad je znacne deformovany tym, ze asi vsetko pocitam
> len cez peniaze a nejaku tu davku stastia nepripustam ani len z 1%.

Ne, ne, ne, tvuj pohled neni zdeformovany nejakym stestim. Tvuj pohled
je zdeformovany uplne necim jinym. Ty se na to proste divas uplne
nejak divne. Spocital sis, ze musis prodat 20 kusu neceho za nejakou
cenu, no a hned sis na to odpovedel, ze to prece nikdy neprodas.
Duvody pro to nemas, resp. bojis se konkurence. A obava je na miste,
protoze veskere nadeje uz predem pohrbivas, jeste jsi ani nezacal a uz
jednoznacne vis, ze nic neprodas. To vazne nic neprodas.

Ja Te ale nemuzu presvedcovat, ze neco prodas, pokud ty sam prodat
nechces. Ja Te neznam, tak do Tebe nevidim, nemuzu Te hodnotit. Na
prvni pohled bych tipl, ze chces proste delat elektroniku, o obchodu
toho zase tolik nevis, spis bys rad byl zalezly nekde v dilne, mel tam
vybaveni a byl bys happy - pajel by sis, navrhoval, ozivoval,
opravoval, nic by Ti nechybelo. Prosim neuraz se, nechci se Te
dotknout, jen pisu, co si myslim.

Pokud ale chces mit firmu, musis take prodavat. Ne kazdy muze
prodavat, protoze spatny obchodnik nic neproda. Takze bud si na to
nekoho najmes, aby Ti poradil, nebo pujdes na nejake obchodni skoleni,
a nebo budes mit toho partnera, ktery bude obchod delat. Jenze takovy
partner-obchodnik, to musi byt obchodnik a ne ze pak dva budete sedet
v dilne, pajet, navrhovat, ozivovat... a take nic neprodate...

Mozna ale vubec nechces mit firmu, mozna chces byt nekde zamestnany.
Ne kazdy muze byt podnikatel, kazdeho uspokojuje neco jineho.

Petr Zahradnik, pocitacovy expert

Petr Zahradnik, Computer Laboratory
Obvodova 740/14, 400 07 Usti nad Labem
ICQ: 21215917, MSN: clexpert@clexpert.cz