MECH : soustruh s frézkou - jak funguje odvalovka ?

Wagsoft v_wagner@wagsoft.cz
Čtvrtek Říjen 5 19:59:22 CEST 2006

(poprve to asi neproslo, tak znovu):

Nechal jsem si poslat vykresovou dokumentaci a je to velmi primitivni zarizeni. Jednoduche veci jsou ale obvykle take velmi funkcni a plati to i tady.
Vretenik soustruhu zde má defakto roli zdroje rotacniho pohybu pro nastroj a suport pak prisuvu obrobku k nastroji. Do univerzalky je chycena osa, ze které do boku trci nozik. Na konci je to zprevodovane 1:1 nahoru, kde je na druhe ose snek (nad rotujicim nozikem). Ze sneka je pak převod na vymenné ozubene (vzorove) kolo se shodnym poctem zubu jake ma kolo vyrabene. Na jednu otacku osy s nastrojem se tak polotovar otoci prave o jeden zub. To umozni noziku kuchnout mezizubovou mezeru a zmizet. Prisuvem casti s polotovarem do zaberu se da regulovat hloubka zanoreni noziku do materialu. Vyhoda je nizka cena pripravku, rychlost vyroby je nesrovnatelne vyssi nez kdyz by to clovek frezoval na delicce, nastroj si kazdy vybrousi sam z kusu radeca. Nevyhodou je, ze na vyrobu kola je treba mit kolo vzorove se shodnym poctem zubu. Nicmene za tu cenu za kterou pan Valouch nabizi cely pripravek i se sadou vzorovych kol a sneku je to pro kutila asi idealni doplnek.

V.Wagner (VW)