OT: hodiny (padacie, stanicne)

Čtvrtek Listopad 30 07:52:21 CET 2006

Hezké ránko,

    ty překlápěcí se štítky vyráběl ZPA Pragotron v licenci Signaltronu.
A ty ručičkové byly z Elektročasu. Uvnitř jsou vlastně stejné. Krokový
motorek, který se při každém minutovém pulzu pootočí a zastaví.
Ručičkové pak mají převod na hodinový stroj, ty padací převod na dva
bubny s lístky. Jednoduché jako facka, jen pozor na mazání NIKDY se
nesmí namazat lístky ani jejich "ložiska" jinak si připravíte práci na
mnoho hodin a ještě to není jisté jestli pak budou fungovat dále. Jsou
také dosti citlivé na pečlivé seřízení, pak ale fungují dobře. Napájecí
napětí je buď 24 nebo 60 V je potřeba se podívat na ten který kus.

    Ty informační jednotky jsou jiné. Používají kód "3 z 8" a ovládají
se buď pomocí čtyřicetipolohového přepínače a nebo pomocí děrného
štítku. V jednotce je kódový buben, diodová matice a relé s motorem.
Pokud se na vodičích objeví napětí odpovídající jiné kombinaci, než v
jaké jednotka je, sepne relé a pustí napětí na motor (230V !) a jednotka
se rozběhne. Pokud se dotočí do správné pozice, relé odpadá a jednotka
zastavuje. Jednoduché a spolehlivé. Jen je potřeba ke každé jednotce
přitáhnout těch 8 žil kabelu + napájení relé + napájení motoru + ještě
něco ale to už si nepamatuju. Jestli bude zájem kouknu do starého
sešitu, tohle zařízení mně ve škole moc bavilo a mám od něj i
principiální schémata a podobné blbiny. Jinak ovládací skříňka bývala
někdy hodně chytrá, dovedla kde co. Kopírovat řádky mezi sebou, na
každou tabuli dát jiné informace, po odjezdu spoje pak šlo dát "přepis
nahoru" a ona sama vyhodila již zrušené informace a všechno posunula na
tabulích směrem nahoru a vyházela volné řádky ... a to všechno dělala
halda relé a krokových voličů :-) Moderní verze je k vidění v Praze na
hlavním nádraží. Každé písmenko má svojí listovou jednotku a lze tam pak
napsat skoro cokoli.

					Saša K. Svobodová

            web: http://www.sasa.monty.cz

           mail: sasa.svobodova@centrum.cz