Dvě zvědavé otázky (asi zase OT)

dejfson david.belohrad@cern.ch
Pátek Listopad 24 21:20:29 CET 2006

Nevim jak to s tim je, nicmene dam sem jednu ideu kterou nam rikal jeden
profesor na vut v brne kdyz jsem tam toho casu studoval. Uz jsou to
nejaka leta, takze se technologie vyroby odporu asi zmenila, tim padem to
co tady napisu asi jiz nebude poplatne nasi dobe. Tenkrat nam to ten
profesor vysvetloval nasledovne:

1) vsechny odpory se vyrabeji stejnou technologii a padnou do absolutni
hodnoty v intervalu +-10%
2) co je mimo interval >+-5% se proste vyhodi
2) na lince se pak odpory meri a sackuji do kategorii +-5%, +-1% a +-0.1%
3) v zavislosti na tom do ktere kategorie odpor padne, v te kategorii je
potom prodavan, tudiz jeho cena je primerena presnosti odporu (resp.
standard deviation).

---
za predpokladu ze tento postup vyroby je dodrzen z toho vyplyva to, ze
pokud koupite odpor ktery ma toleranci 5%, _nikdy_ _zadnym_ _vyberem_ z
nekolika odporu nebudete mit odpor 0.01% protoze tyhle odpory se proste
v kategorii 5% nevyskytuji protoze byly onim tridicim procesem strceny
do kategorie 0.1%

---
jak jsem poznamenal na uvodu, toto je poznatek ktery si prinasim z
univerzitniho studia a ackoliv to zni pomerne logicky, _vubec_ si nejsem
jisty zda je to pravda paac jsem prislusna mereni nedelal. navic v dnesni
dobe laser-trimmingu je velmi nepravdepodobne ze by tomu tak bylo. takze
to berte jako prispevek spise k zamysleni o 'marketingove' strance veci
nez o solidni vedecke uvaze :)
d.