problemy s pocitacema v NASA

balu@home daniel.valuch@wanadoo.fr
Neděle Listopad 12 22:59:56 CET 2006

musim sa 'kolegov' trochu zastat :-) Nemyslim si ze je to problem
starych pocitacov, problem roku 2000 mame uspesne za sebou :-) Pochopil
som to skor tak ze nemaju 100% istotu ako sa zachovaju systemy v pripade
velkej zmeny nejakeho parametra - v tomto pripade roku. Chyby sa nedaju
vylucit a co ak sa nejaky algoritmus nebude chovat korektne?
Raketoplan je ohromne zlozity system na ktorom pracovali tisicky
inzinierov a aj napriek vsetkej snahe, opatrnosti, x-nasobnej kontrole
sa moze niekde stat chyba. Alebo sa data mozu spracovavat
"nestandardnym" sposobom, ktory normalne funguje, ale v jednom jedinom
pripade sa zachova inak alebo zlyha.
System tejto zlozitosti nie je PIC, ktory napaja 6 luxeonov... Neda sa
kompletne otestovat. Maju jeden jediny pokus a taketo veci sa na zemi v
hangari odskusat jednoducho nedaju. Opatrnost je na prvom mieste, clovek
nikdy nevie na co sa zabudlo pri vyvoji alebo testovani...
U nas je to znacne jednoduchsie, lebo pripadne velke chyby nas stoja len
peniaze a nie ludske zivoty. Ale vsetko sa testuje najprv s velmi
slabymi signalmi/parametrami a ako sa postupne veci vyladuju a ludia
ziskavaju skusenosti parametre sa zvysuju. Toto sa u raketoplanu neda,
ten bude leti alebo nie a druhy pokus uz nie je ;-)
b.