[OT] Topeni - regulace - plynovy kotel

Jozef Racek jozef.racek@unit.sk
Úterý Listopad 7 10:53:08 CET 2006

Pavel Krejci wrote:
> [...]
> pokojovem termostatu :o)
>
> 3. Po stazeni bojleroveho termostatu pod onech 65-67C je kotel
> samozrejme zticha, pokud je zaroven teplo v mistnosti. Teplota na kotli
> spadne ze 70C na onech 65C a pokud provedu totez na treba cca 50C a
> odpustim teplou vodu, spadne teplota na kotli take na 50C (asi by nemelo
> prekvapit, kdy ani radiator ani bojler nechteji pritopit)
>
> 4. Tlakomer na kotli ukazuje 1.5atm pokud se dohriva bojler, pokud se
> dohrivani vypne a nedohriva ani topeni do mistnosti, tlak vyleze na 2atm
> (nemam overeno jaky je tlak kdyz hreje jen do radiatoru)

Tlakove zmeny na tlakomeri kotla su v zavislosti od cinnosti cerpadla a
jeho umiestnenia.
Ak je cerpadlo na "vratnej vode" - privod "studenej" vody z radiatorov a
bojlera,
tak pri jeho cinnosti tlak na kotli stupne. ( to byva castejsie
umiestnenie cerpadla)
Ak je na teplej vode - vystup z kotla. tak pri jeho cinnosti tlak v
kotli poklesne
= prejavuje tlakova strata prietoku
Merac tlaku na kotli ukazuje hydrostaticky tlak v klude a hydrostaticky
tlak  [ + | - ] tlakova strata
pri obehu kvapaliny = znamienko v zavislosti od "smeru" tlacenia
cerpadla, kludne to moze byt 0.5 atm.
Pri uzavretom systeme (expanzomat) sa tlak meni aj s teplotou.
Ta cervena rucicka ( pristupna zvonku) je
"poznamkova rucicka = pamat pociatocneho tlaku." = vhodna na kontrolu,
alebo napustanie - pri napr chaldnom systeme (20C)
sa uzavrety sysem natlakuje na urcitu hodnotu ( ukazuje obycajne cierna
rucicka vo vnutri ) a ked je vsetko v  poriadku,
tak sa natoci cervena rucicka " do zakrytu".
Ked v prevadzke dojde k nejakym zmenam  - "kvapkajuci radiator" a cast
vody zo systemu
odide ( kvapkanie, mikroskary = odparovanie bez viditelneho kvapkania a
pod. ) tak treba vodu do systemu dopustit
( pri podobnych podmienkach ako bolo prvotne napustenie ) aby sa cierna
rucka dostala do zarytu s cervenou.

> Dotazy:
> #1 Jaka by mela byt maximalni dosazitelna teplota v bojleru? cekal bych
> okolo 80C

Standardne sa bojler nastavuje na 50-60 C - z dovodu ekonomiky a
nebezpecenstva obarenia horucou vodou
Kotol v takom pripade sa nastavuje na cca 70-80 C - aby bola mozna
"rozumna tepelna vymena"
Fyzika plati stale - cim je mensi rozdiel teplot, tym je prestup tepla
pomalsi a ohrev chladnejsieho telesa dlhsi.

> #2 na jakou teplotu by se mel cca nechat vyhrivat bojler? Nejak jsem
> pocital, ze vyssi teplota mi umozni domichat vic studene a tudiz se
> tepla pomaleji spotrebuje.

To je pravda, ale su vyrazne vacsie straty, takze ekonomika v tomto
pripade nie vhodna...
Ak by ste chceli v bojleri 80 C, museli by ste kurit vodou s teplotou
minimalne 90 C - co je dost vela...( tkaze termostat na kotli nastavit
na cca 90C a viac)
Ak je teplota na termostatoch bojlera a kotla takmer rovnaka, alebo ak
je na kotli dokonca nizsia, ako na bojleri, tak
vam trojcestny ventil neprepne kurenie do radiatorov nikdy ( ohrev TUV
mava standardne prednost) a kotol zacne cyklovat ( castespinanie a
vypinanie)