jakou poridit videokameru?

Jan Galuszka konference@ei.cz
Středa Listopad 1 11:18:04 CET 2006


Dnes jsem se stavil do OKAY a tam mi nabidli JVC CZ-MG21e za 14500 s
dani

Zaznam na HDD 20MB nebo SD karty, rozhrani USB2

http://www.jvc.cz/site/cz_cs/g_series/lineup.html

a jelikoz mi nabidnul mesicni garanci vraceni, tak jsem si ji vzal domu
a ted si budu hrat

Pokud to splni moje predstavy, tak si ji necham


S pozdravem
    ing. Jan Galuszka (tel. 00420-603531605, mail: jan@ei.cz )

FANDA elektronik s.r.o. , Těrlická 475/22, 735 35 Horní Suchá, jednatel:
ing. Jan Galuszka
Tel.: 00420-603531605, fax: 00420-596425819, E-mail:  info@fanda.cz ,
WEB: WWW.ELEKTRONIKA.CZ
IČO: 62301802, DIČ: CZ62301802, registrace: Krajský obchodní soud v
Ostravě, oddíl C, vložka 7862

  
-----Original Message-----
From: hw-list-bounces@list.hw.cz [mailto:hw-list-bounces@list.hw.cz] On
Behalf Of Pavel Kořenský
Sent: Wednesday, November 01, 2006 2:27 AM
To: 'HW-news'
Subject: RE: jakou poridit videokameru?


Zdravím,

No, ono je nutné rozlišovat pořizování záznamu, střih, postprodukci,
efekty a hlavně účel celého tohoto řetězce.
Jinak se zpracovává reportáž točená skrytou kamerou a jinak se točí
záběr ve kterém figurují Himaláje, hrdina padající z letadla, dvě
tchýně, 47 dinosaurů a detail na vířící prach, zejména když má výsledek
běžet v kině. :-)))

Občas pro nějaká studia, střižny a lidi kolem toho něco děláme a je to
maličko můj koníček, takže o tom trochu něco vím.¨

Pro záznam se obecně používá (v profi, poloprofi či Hi-End amatér
kruzích) páska a střižny pro další zpracování používají HD systémy které
provádějí digitalisaci dle potřeby a finančních možností majitele
střižny.
Meditovat nad rozdílem mezi vzorkováním 4:4:4, 4:2:2, 4:1:1 či 4:2:0 je
téma pro dlouhé zimní večery a IMHO to není to, co autor původního
dotazu chtěl slyšet.

Takže bych to krapet zjednodušil. Lidé, kteří se točením na video živí,
používají pásku a celkem dobře vědí proč. Páska (a následný systém) je
buď Betacam SP nebo DVCAM,DVCPRO,DV,MiniDV dle možností.
Jak se to potom grabbuje, stříhá a renderuje na výstup je celkem
irelevantní, protože jsou střižny, které digitalisují z filmového pásu
(toho opravdového, Hollywoodského), dále pracují na HDD, dodělávají
záběry pomocí hrůzostrašných pomůcek typu Renderman, jeho shaderů
psaných vesměs v C nebo Assembleru nebo pomocí víceméně nepochopitelné
změti konsolových příkazů a lety prověřených scriptů a výstup jde do
rydla, které udělá opět film.

Z výše uvedeného jednoznačně plyne, že směšovat vlastní natáčení a střih
je celkem k ničemu. Zatím je to tak, že rozumní lidé pořizují záznam na
pásku.

Takže bych radil pro víceméně amatérskou práci pořídit nějakou Mini-DV
kameru, která má slušný objektiv, slušný optický zoom a tři CCD snímače.
Měla by mít DV výstup i vstup a jestli na tom bude napsáno Panasonic
nebo Sony není až tak kritické.
Pro práci v oblasti Hi-End amatér či poloprofi bych doporučil Canon XL1
(klidně z druhé ruky, je to děsný "držák") nebo XL2, ale ta je drahá
jako prase. Prostě něco co se dá hodit na rameno a pokud možno to má
rozumné mikrofonní vstupy, umí to na kazetu písknout referenční zvuk a
nahrát barevné pruhy. SMPTE generátor časového kódu usnadní práci pokud
je potřeba synchronisovat nějaké slušnější zařízení pro záznam zvuku
nebo pokud točíme na víc kamer a pak to má nějaký nešťastník stříhat.
Ale jako naprosto zásadní výhodu profi kamer lze považovat to, že to
váží pár kilo a dá se to hodit na rameno.

Ale i s malou kamerou se dá natočit a sestříhat velké divadlo. Jen
uživatel nesmí zapomínat, že kazetu nejprve vložíme do kamery a necháme
jí celou proběhnout v režimu REC. :-) Tím se nám olepí timecodem a pak
se dá stříhat celkem snadno.

Takže podtrženo a sečteno, IMHO jednoznačně nějaká Mini-DV kamera s
plnohodnotným Firewire vstupem/výstupem, slušná karta pro Firewire
vstup/výstup v PC a slušný soft na stříhání/titulkováni/efekty atd.



Zdraví PavelK

P.S. A čistě soukromě bych se přimlouval za nepoužívání efektů. Vím, že
to všechny softy umí v míře až nezdravé, ale věřte tomu, že pokud se
obraz 8x otočí, objeví se Zeměkoule kolem které se vinou jakoby filmové
pásy ukazjící útržky z rodinných dovolených a následně se záběr šmikne
po směru hodinových ručiček na uslintané batole hrabající se v písku
někde v Chorvatsku, není to ani vtipné, ani vkusné.



-----Original Message-----
From: hw-list-bounces@list.hw.cz [mailto:hw-list-bounces@list.hw.cz] On
Behalf Of Marian Suchy
Sent: Tuesday, October 31, 2006 11:36 PM
To: konfera
Subject: OT: jakou poridit videokameru?


>Paska zustava a dlouho ještě zustane zakladnim >zaznamovym mediem ve
>videotechnice. Ostatní media se derou jen na >zcela amatersky trh.
Profi
>kamery samozrejme absolutne neuvazuji o nicem >jinem nez pasce (pokud k
jinemu

Bohužiaľ sa zásadne mýliš.V profesionálnych videostrižniach sa už uplne
prešlo na harddiskové systémy do ktorých sa len "nasypú" zaznamenané
sekvencie z kamier a tým úloha pásky končí. Je pravda,že ešte sa
používajú aj staršie páskové systémy ale len preto,že zvlášť veľké
televízie majú obrovské videoarchívy,ktorých prepis na modernejšie médiá
by stál strašné prachy. 




Další informace o konferenci Hw-list