Jak funguje procesor v PC

Delphin delphin@post.cz
Středa Květen 31 09:26:51 CEST 2006

> Je mi tam par veci nejasnych. Procesor si prehazuje poradi zpracovani
> instrukci. Proc se to resi na urovni HW? Nemel by optimalizaci provadet
> kompilator?

Optimalizaci by mel provadet kompilator i CPU. Kompilator zoptimalizuje
uplne zbytecne instrukce a CPU instrukce ma provest tak, aby to bylo co
nejrychlejsi. Kompilator nema sanci optimalizovat mikroinstrukce. Dnesni CPU
totiz jednotlive instrukce rozeberou na mikroinstrukce, tyto inteligentne
setridi tak a aby to slo co nejrychleji a vykonaji je. Kazdy CPU si navic
mikroinstrukce tridi vlastnim zpusobem.

> Druha vec - mame rychle jadro a pomalou sbernici - I/O a SRAM. Ale proc se
> to uvnitr procesoru cpe soft a data do bufru? Jadro by melo zpracovavat
> program rychleji nez je propustnost sbernice.

Jedna jednotka napriklad dekoduje instrukce, druha jednotka je vykonava a
mezi nimi je buffer. Vyuziva se toho, ze dekodovani instrukci trva treba 3
ns, ale jejich vykonavani treba od 0,5ns do 50ns. Nebyt bufferu, vykonna
jednotka by u kratkych instrukci nesmyslne cekala, takto s bufferem muze u
dlouhych instrukci dekodovat do zasoby.