ruseni zarizeni vysilackou. Zaver

Cihak@dkv.lbc.cd.cz Cihak@dkv.lbc.cd.cz
Čtvrtek Květen 25 07:56:46 CEST 2006

Váš sargasmus je celkem zbytečný. Základní opatření jsou totiž velmi jednoduchá. Nejsou k nim nutné prakticky žádné přístroje, vše lze celkem snadno udělat na koleni pokud víte co děláte.
Na kmitočet jsem se ptal proto, že je kapku rozdíl, pokud odrušujete 10MHz, 100MHz nebo GHz. Opatření v těchto případech vypadají trochu jinak. V podstatě není rozdíl pokud odrušujete 100 nebo 200MHz.
Na výkon, antény a vzdálenost jsem se ptal proto, že pokud tyto údaje budu znát dokážu řádově odhadnout jak silné pole je kolem přístroje a jak moc velký problém odrušení bude.
K vlastnímu odrušení pokud nepomohou základní opatření potřebujete zdroj signálu na podobném kmitočtu jako je rušící signál. Např. pokud je rušící signál 70 - 250MHz, použil bych amatérskou ručku 145MHz. Pro 250 - 700MHz amatérskou ručku 433MHz, pro vyšší kmitočty 1296MHz. Snížíte výkon cca na 0,5W abyste neodrovnal tranzistory v PA, uděláte malou "anténku" například závit drátu a přivedete si k ní signál z té ručky ohebným kablíkem. Pak se tou anténkou šťouráte v zařízení a hledáte místa, která způsobují problémy. Pak děláte opatření přímo v těchto místech tak, abyste rušení potlačil - bokování, filtry, stínění. Způsoby opatření jsou velmi proměnlivé v závislosti na konkrétním obvodu který je odrušován a není je možné obecně specifikovat.

Takže pane kritiku. Žádné měřáky za pár miliónů ale triviální vybavení, znalosti, zkušenosti a chuť nekecat ale postavit se k problému čelem. S tím, co jsem popsal si samozřejmě nevystačíte, pokud ten vysílač bude vysílat výkonem 20W metr od rušeného zařízení do kusu drátu. V reálných podmínkách ale většinu rušení dokážete odstranit pokud tam něco není vyloženě špatně. Věřte mi, že kromě několika odpovědí, které byly míněny jako vtip se všichni snažili pomoci v rámci minima informací, které měli k dispozici.

	Martin.

-----Original Message-----
From: hw-list-bounces@list.hw.cz [mailto:hw-list-bounces@list.hw.cz] On Behalf Of andrej jancura
Subject: RE: ruseni zarizeni vysilackou. Zaver

Prajem pekny den,

neda mi to, ale niektore odpovede boli naozaj super...

Ak odhliadnem od skutocnosti, ze nie vsetci maju na stole meraciu techniku
za par milionov na identifikaciu pricin rusenia, teda ani nemozu povedat
kedy to poriadne skape a tym aj dat do placu: "viete padne mi to pri
frekvencii 245MHz, lebo tam je amplituda rusenia XY dBuV co je o 20 dB viac
ako predpisuje norma a chcem sa opytat co s tym", boli niektore odpovede
naozaj super. Najviac sa mi pacila odpoved: obsypat feritmi, zazvarat a
pozlatit. Potom nieco v duchu: znizte zisk a kupte si feritovy prstenec, az
po: vsak ste nam o probleme nic blizsieho nepovedali.