polarizacni filtr

Serych@panska.cz Serych@panska.cz
Pondělí Květen 22 11:58:26 CEST 2006

> Kruhový polarizační filtr vám taky sežere půlku světla, ale
> jinu, a sice tu co má opačný směr rotace než který pouští.
> Pochybuji že by za denního osvětlení měl jiný efekt než jako
> šedý filtr, odlesky neodstraní. K tomu aby byl užitečný
> musíte scénu nasvítit umělým Lubor

Jejejejeje, nez zacnete psat bludy, tak si nejdriv o veci neco zjistete.

Cirkularni polarizacni filtr = klasicky polarizacni + ctvrtvlnna vrstva.
Ma uplne totzny efekt jako klasicky, to znamena odstranuje odlesky a ztmavuje
modrou oblohu (nejvic ve smeru kolmem na smer odkud sviti slunce). Rozdil je
ten, ze to dela jen kdyz se skrz nej koukate spravnym smerem. Kdyz ho otocite
tak, ze do nej koukate "zepredu", tak je jeho polarizacni efekt nulovy.
Ctvrtvlnna vrstva totiz fazove posouva svetelne vlneni takze puvodne
polarizovane svetlo se "depolarizuje" (asi to neni to spravne slovo ale vec
nejstrucneji vystihuje). Dela se to proto, ze moderni fotaky v sobe maji
mnoho cidel (mereni expozice, mereni zaostreni atd.), do kterych casto
prochazi svetlo prez zrcatka. Kdyby tam slo polarizovane svetlo, tak by diky
dalsi polarizaci zrcatek cidla davala falesne vysledky. Proto se nejprve
svetlo prozene polarizakem (ten odebere odlesky, ztmavi oblohu atd.) a pak se
z nej udela zase nepolarizovane svetlo (coz uz tam samozrejme odlesky nemuze
vratit) a to pak pokracuje do vnitrnosti fotaku.

O zrani nebo nezrani svetla jsem nemluvil, jen jsem reagoval na nazor, ze
polarizacni filtry nemaji antireflexni vrstvy. Kazdy polarizacni filtr
zakonite svetlo musi "zrat".

Jakub Serych