IO do rezonancniho menice

Pavel Hudecek phudecek@tiscali.cz
Neděle Květen 14 12:29:28 CEST 2006

Ono těch aplikací bude více:

- Zdroj 5 V / 250 W, živený standardně z 230 V, ale musí fungovat,
i když bude omylem živen ze 400 V:-) Těch zdrojů budou ve výsledném
zařízení desítky až stovky. Zadavatel požaduje zvýšení účinnosti oproti
stávající verzi, která má 93 %.

- Možná i dříve zmíněný zdroj 24 V / 400 W, živený 400-1200 V.
(Ten, co jsem do něj chtěl dát parametrickej transformátor.)
Ale z toho asi nakonec nic nebude, vázne spolupráce se zadavatelem.

- Indukční varná deska - Mohl bych si ji koupit, ale to si radši za stejné
peníze pořídím lepší foťák, osciloskop, možná i levnější spektrák.
Navíc ty dnešní drahé varné desky mají mnohem horší ovládání,
než jednoplotýnkovej ind. vařič, co jsem koupil v r 1990 za 1200 Kčs...
Hlavně nemaj možnost přepnout mezi stabilizací výkonu a stab. teploty,
což je dle mého názoru naprosto zásadní výhoda.
- Když jsem se na tohle někde ptal prodavače, tak mě jeho kolegyně
skoro seřvala, "co si vůbec myslím, když chci zavádět takový hloupý
novoty do vaření" :-)))

Dále "hračky" na prázdniny:

- Regulovatelný zdroj 0,5-10 V / 1-2 kA, napájení 3x 230/400 V,
max 12 kW.

- Teslův transformátor (u něho asi dojde i na param. živení).

Při pokusech mi vyšlo, že rezonanční měnič se ZVS má nejvyšší účinnost.
Zmizí veškeré dynamické ztráty kromě ztrát v jádře. V extrémním
případě se dá udělat rezonanční i buzení, takže se pak silně omezí
i příkon buzení. Účinnost nijak zvlášť neklesne ani při zdvojnásobení
vstupního napětí. Pokud opravdu všechno rezonuje, zmizí prakticky
veškeré rušení.

Zapojení hezky chodí, ale místo řídícího IO je kontaktní
pole se 4046, 21 tranzistory a další drobotinou okolo:-)

Taky bych rád zkusil vyšší kmitočty a vzduchové toroidní trafo,
jenže ten bastl už od 500 kHz  začíná zlobit.

Obr. 31 má "tiskovou" chybu u trafa, jak správně poznamenal p. Šimek
(avšak není blokující (flyback), ale propustný (forward), neboť má na výstupu
tlumivku, což je u blokujícího měniče nepřípustné, u propustného nutné
- propustný odpovídá i popisu pod obrázkem)

PH

From: "Danhard" <danhard@volny.cz>