[OT] Za co se take utraci nase dane, informacni spolecnost po cesku

Vymětal Tomáš vymetalt@gmail.com
Úterý Květen 2 16:46:43 CEST 2006

Já bych se zasmál spíš tomudle ... no .. vlastně ne.

Recenze hry: Gipsy Tycoon

V sekci her dnes prinasime letmy pohled na dlouho ocekavanou gamesu roku.

Po mohutnem uspechu nekdejsiho Transport Tycoonu, ZOO Tycoonu,
RollerCoaster Tycoonu a Pizza Tycoonu prisel mladsi bratricek Gipsy
Tycoon. Tento simulator se vsak od ostatnich naprosto lisi, v puvodnich
"tykonech" slo totiz vzdy o to, jak s malym mnozstvim zakladniho
kapitalu musite neustale neco produkovat, kupovat a vymyslet, jak z
jednoduchych veci poskladat co nejslozitejsi fungujici a prosperujici
system, napriklad mesto, stat, kontinent, planetu...

Gipsy Tycoon pracuje na uplne opacnem principu, na zacatku hry mate
slozity a vice mene prosperujici system a vasim ukolem je za pomoci male
skupinky postavicek "gipsacku" jej co nejrychleji rozkrast, rozlozit a
nechat ho socialne zhroutit. Za celou hru nic neprodukujete, nevytvarite
a nemusite ani prilis premyslet.

Samozrejme, nic neni tak jednoduche, jak se na prvni pohled muze zdat, i
vami ovladane figurky maji ve hre spoustu nepratel - napr. pracovni
urady, policajty, kriminaly, potulujici se skupiny opilych skinheadu,
politiky... kteri se jim vsemozne snazi hazet klacky pod nohy.

Hra je velmi levna, stoji jen 160 korun, mnoho penez pri vyvoji se totiz
usetrilo pri programovani - nebot autorum slo o skutecny a verny
simulator, takze se nemuselo venovat prilis mnoho prace pri programovani
umele inteligence a to ani u gipsacku, ani v pocitacove opozici, jelikoz
urednici, policajti, skinheadi a ani politici nicim takovym neoplyvaji,
stacilo v podstate jen zkopirovat nekolik radku z programovaciho jazyka
Karel a k zakladnim povelum "krok", "vlevo vbok" a "zvedni" se pridaly
povely "ukradni", "pichni nozem", "vymluv se", "rozmnoz se" a "zavolej
brachu". Na strane opozice to bylo podobne, jen se zmenily limity pro
mnozeni, protoze urednici se sice v realu mnozi velmi rychle, ale na
gipsiky to naprosto nestaci... (jinak by totiz hra nesla dohrat).

Pokud se vam podari hru uspesne dohrat do finale, ceka vas nadherne
graficky zpracovane apokalypticke outro, kde si opravdu vychutnate, co
se vsechno da s puvodne malickou a bezvyznamnou skupinkou figurek, ktere
maji talent dokazat.

Hra ma bohuzel linearni prubeh, a vlastnosti jednotlivych postavicek
jsou jiz od pocatku dany tak, ze gipsacci nemohou prohrat, coz trosku
kazi dojem hratelnosti, ale jak jsem jiz vzpomel, autorum slo predevsim
o napodobeni skutecnosti. Pokud si myslite, ze se vam presto prohrat
podari, prozradim vam posledni tajemstvi Gipsy Tycoonu: tato hra ma
totiz uz od zacatku zabudovane a spustene cheaty, takze i prestoze napr.
policiste, urednici a politici jsou silni nepratele, nemohou vasim
postavickam nic udelat, protoze kdyz uz to vypada, ze proti vam zakroci,
nebo nedejboze nebohe postavicky zazenou do prace, gipsikovi se u pusy
objevi bublina s textem "rasista!" a nepritel se stahne do ustrani,
protoze jinak ho svete div se, napadnou vlastni spoluhraci a zavrou ho
do kriminalu.

Dalsi mouchou ve hre jsou dialogy. Opet sice musim omluvit autory za to,
ze se snazili priblizit realite, ale poslouchat porad do kola "ty
dilino" nebo "naval ci-garo!" , popripade "more kokot" se velmi rychle
omrzi a bohuzel to nejde vypnout, protoze jinak by spolu figurky nemohly
komunikovat a rychle by jim dosla "stamina".

Prestoze, jak jsem jiz rekl, hru nelze prohrat, jde ji rapidne urychlit,
at nemusite na konec sveta cekat 200-300 let. Proto vam poradim nekolik
triku, ktere kdyz se naucite, budou vasi gipsacci daleko efektivnejsi:

Pokud vam dojdou ukradene penize, dojdete si na socialku, obloukem se
vsak vyhnete pracovnimu uradu - uz jen pomysleni na praci muze vasi
figurce sebrat vitalitu.

Jestlize na socialce zacnou tvrdit, ze vas gipsacek nema na nic narok,
jdete do menu "dialogy" a vyberte polozku "vyhrozovat" a pak "more ty
svine, pockej, az pudes domu, si na tebe pociham ty pico" a tuto polozku
opakujte tolikrat, nez vam bude socialni davka vyplacena. Pri dalsi
navsteve stejneho gipsacka uz dostanete davku automaticky. Pristup
ostatnich gipsacku k davkam zjednodusite tim, ze si toho, ktery ma jiz
na davky narok budou brat s sebou a budou chodit ve vetsich skupinach.

Dalsi trik: Jakmile obdrzite vyplacenou davku, ukradnete urednici jeji
vlastni penezenku a rychle skocte znovu do menu "dialogy", vyberte
"vyhrozovat" a stisknete "jesli pipnes ty kurvo, tak si to s tebou
vyzidime, more". (Obcas se stane, ze to nestihnete stisknout v limitu a
urednice zavola policajty. Nikam s gipsacky neutikejte, pockejte az se
objevi policajti a nechte se zkontrolovat. Kdyz cizi penezenku najdou,
skocte opet do menu "dialogy", nyni zvolte "predstirat udiv" a stisknete
"to ta pani mi dala do kapsy. To je rasismus, my nekradem". Policajti
vam sice seberou penezenku, ale nic gipsackum neudelaji a muzete to
priste zkusit znovu.

Kdyz budete mit gipsacku asi 30-50, jdete s celou skupinkou k pracovnimu
uradu, skocte do menu "dialogy", pak "skandovat" a mackejte dokola "my
chceme pracovat". Jakmile dostanou gipsacci lopaty, kyble a naradi,
rychle utikejte do zastavarny, kde to vsechno prodejte. Kazdy gipsacek
za to dostane navic  1 bod ke sve inteligenci.

Gipsacky mnozte co nejrychleji, o penize se nestarejte, vzdycky jdou
nekomu ukrast, nebo skocte na socialku. V dolnim rohu obrazovky vidite
dve cisla, modre a cervene. Modre cislo oznacuje pocet penez, ktere ke
sve spotrebe potrebuji ze spolecne statni kasy vasi gipsacci. Cervene
cislo pak ukazuje pocet penez, ktere ostatni protihraci dokazi vydelat.
Jakmile dosahnete idealniho stavu, kdy pocet gipsacku vzroste nad mez,
kdy ji uz zbytek populace uzivit nedokaze, jste na dosah od vitezstvi. V
tuto chvili totiz jiz protivnik nema zadnou sanci to zvratit.

Hra se nam v redakci moc libila, chlapci ji dali 6 hvezdicek z 5ti a
devcata rovnez a myslime si, ze vam vystaci na mnoho a mnoho veceru,
tedy, pokud vas nebude unavovat, ze vzdycky zvitezite. Hru v CR
distribuuje firma DezoInteractive a koupite ji vsude tam, kde visi na
plote pradlo, okolo jsou odpadky a dealeri vam v ramci napadite reklamni
kampane neustale skacou do silnice.