Mereni vzdalenosti ultrazvukem

Miroslav Sinko sinkomiro@rocketmail.com
Úterý Březen 28 15:15:31 CEST 2006

--- Jirka <hwko@centrum.cz> wrote:
> Jak dopada takovy senzor po urcite dobe provozu v prachu, slane vode,
> blatu atd. (specialne v tom narazniku)?

U nas vo firme sa vyvijaju aj UZ snimace (pritomnosti vozidiel) do
vonkajsieho prostredia. Samotny senzor je jedna suciastka a je uz od
vyrobcu urcena na pouzitie vonku. Je potiahnuta niecim medzi plastom a
gumou. Predok je zjavne tak elasticky, aby UZ prepustil bez velkeho
tlmenia.

Ako ktosi iny pisal - ano ma to len 2 nohy. Vysielanie a prijem sa
prepina. Treba k tomu aj kusok elektroniky, t.j. vysielaci stupen
(staci spinaci tranzistor, budi sa to podla typu a pozadovaneho vykonu
az 80V) a prijimaci zosilovac a tvarovac (schemu som kdesi raz vo firme
videl, nejake 3x OZ + bizuteria).

Pri konstrukcii si treba dat pozor na teplotnu zavislost rychlosti
zvuku, aj ked pri "parkovacich" vzdialenostiach sa az tak neprejavi. No
a este nezabudnut, ze namerany cas ozveny zodpoveda polovicnej
vzdialenosti (zvuk leti tam a spat :-)

No a este treba zistit aku dobu senzor doznieva po prepnuti vysielania
na prijem, t.j. na vystupe sa objavi "falosna ozvena". Tento cas treba
programovo ignorovat. Tym ale stracate moznost merat kratne
vzdialenosti. Viem, ze kolegovia ignorovali 1ms, co zodpoveda 0.34m,
teda vzdialenosti 17cm. Pre parkovaci senzor je toto dost dolezita vec.

miro