jeste oscilator 60 MHz

Pavel Kořenský pavel.korensky@dator3.cz
Pondělí Březen 27 23:56:22 CEST 2006

No, ono je obecně lepší se pro temperované aplikace krystalům "a la" GM
vyhnout.

Běžná specifikace krystalu vhodného pro OCXO oscilátory je zhruba
1x10e-8 na stupeň Celsia pro krystaly řezu AT a 5x10e-9 na stupeň C pro
krystaly řezu SC. Hewlett-Packard v těch klasických oscilátorech
používal krystaly s přesností 1x10e-9 na stupeň C.

Uvedené hodnoty jsou pro opravdovou troubu, tedy teplotu 80 stupňů
Celsia. Těch uvedených 40 je málo a 50 je naprosté minimum. Je nutné si
uvědomit, že bod nulové změny kmitočtu s teplotou by měl ležet alespoň
10 stupňů nad maximální teplotou okolí OCXO oscilátoru, jinak se to nedá
řídit. A například u mně v dílně je občas v létě teplota rozhodně vyšší
než 30-33 stupňů Celsia.
Proto se profi OCXO oscilátory temperují na 70 nebo 80 stupňů a žerou
relativně dost proudu.

Mimochodem, kvalitní krystal určený pro OCXO oscilátor stojí v průměru
1500-2000 Kč v počtu desítky kusů. To jen na ilustraci, aby bylo jasné s
čím můžeme počítat v případě krystalu za 20 Kč.

Zdraví PavelK