jeste oscilator 60 MHz

Vladimír Anděl vaelektronik@mirnet.cz
Neděle Březen 26 22:28:05 CEST 2006

Pred casem jsem se tady ptal na krystal 60 MHz a bylo mi doporuceno
rozkmitat krystal 20 nebo 12 MHz na nasobkach. Pres vikend jsem oscilator
sestavil a nestacim se divit. Schema je v priloze, k nemu par vysvetlivek.

Termostat s TL431 - TL431 primo ohriva krystal a na druhe strane pouzdra je
termistor. Odporem R17 se nastavi zesileni tak aby regulace jeste byla
stabilni. Dioda D4 zabrani uplnemu sepnuti, kdy by veskery vykon byl na
omezovacim odporu R18.

Ta vazba na T4 pres ledku opravdu funguje, ledka ma dostatecnou kapacitu pro
zavirani tranzistoru.

Pro oscilator jsem zvolil dvoutranzistorove zapojeni, krystal pracuje do
odporu porovnatelneho s jeho vlastnim ztratovym odporem. Nakmitane napeti je
omezeno diodou D2. Oscilator ma i delic na 15 MHz, abych ho mohl
synchronizovat na DCF.

Zatim nemam zapojeny ani stabilizator napajeni (abych mohl kontrolovat
zavislost na napeti), ani termostat. Problem mam nasledujici: Vzal jsem
nejaky (dost stary, z 80. let minuleho stoleti, Tesla) 20 MHz krystal a
kmitalo to na 60,136 MHz s moznosti ladeni max. +- 2 KHz. Je mozne aby
krystal byl o tolik ujety? Potom jsem vyzkousel dva krystaly 12 MHz. Jeden
se nerozkmital vubec, druhy pro zmenu o trochu niz, sel ladit v rozmezi cca
59,983100 - 59,983800. Ladeni seriovou kapacitou moc velky rozsah nema
(mozna pri mensich kapacitach, jeste odzkousim), vetsi rozsah ma ladeni
filtru pro 60 MHz  - trimr C3. U oscilatoru na zakladni kmitocet se
doporucuje tento obvod vic tlumit a nejsou s tim problemy, ja jsem nechal Q
asi 10. Jenze tlumivka SMCC je na feritu a tusim problem s jeji teplotni
zavislosti. Nemela by civka byt vzduchova? Potom by asi musela byt fixovana
proti chveni. Ma s tim nekdo zkusenosti? Jak je to s rozsahem ladeni
krystalu na nasobkach? Je stejny, nebo mensi nez na zakladni frekvenci?
Nebudu potrebovat hrst krystalu a vybirat ten spravny?

Andel