OT: Patek - cesta do Berlina

Petr Zahradnik clexpert@clexpert.cz
Pátek Březen 24 13:38:24 CET 2006

Ahoj,

tak jak jsem slibil, ze v patek napisu veselou prilohu, jak jsem v
roce 1990 jel do Berlina...

Kdyz padla opona a mohlo se normalne jet na zapad, chtel jsem se
podivat do zapadniho Berlina do Conrada. Bylo mi tehdy cerstvych 18
let a jel jsem tam vlakem, tj. pres vychodni Berlin.

Kdyz jsme byli nekde na hranicich, tak do vlaku nastoupili
pohranicnici a celnici a prochazeli vlak a kontrolovali. Ackoliv to
bylo uz po revoluci, tak to bylo zajimave. Cesi nekontrolovali nic.
Nemcour v tom vlaku chtel videt muj batuzek, otevrit destnik,
prolistoval cesko-nemecky slovnik... Byl tam v tom kupe takovy
chlapek, evidentne zbehly, a kdyz prisel ten nemecky celnik a na neco
se chlapka zeptal, on na nej cumel a blekotal cesky, ze mu nerozumi a
delal totalne blbeho :-) Asi 10 minut pote vylezl pred kupe, tam byl
nejaky nemecky nadrazak a on se s nim zacal plynulou nemcinou bavit a
kecat o tom, ze jede do Hamburku a kde se tam presne prestupuje a v
kolik to jede apod. :-)

No, prijel jsem do toho vychodniho Belina a chtel jsem do zapadniho.
Tak tam byl prechod a celni kontrola. Ted tam byl naval lidi a takhle
chodili a Nemci meli modre pasy a ja zeleny. A jak tam tak prochazeli
a jenom ukazovali takhle nad hlavami ty modre pasy, ja jak ukazal
zeleny, hned me chytila nejaka celnice nemecka (vychodni, ten zapadnim
to bylo srdecne jedno, of course) a odvedla me nekam do kabinky a
musel jsem ji ukazat zase batuzek a destnik a slovnik apod. :-) Skoro
snad by me svlekla :-)

Tak jsem prosel prohlidkou, dostal pak do pasu razitko a byl v tom
zapadnim Berline. Jenze tam byl U-Bahn, metro a musel se koupit
listek a nekam jet. Stal asi 5 marek nebo kolik, ale ja mel zapadnich
marek malo, jsem si rikal, ze prece co kdyz mi budou chybet pak v tom
Conradu, no nechtelo se mi to dat. Ale na cerno jsem take nechtel jet.
Tak jsem si rikal, ze snad tam nekde bude nejaky jiny vchod a pak
teprve uvidim. Tak jsem se rozhodl jit zpatky, prochazim do toho
vychodniho Berlina zase skrz kontrolu, zase razitko do pasu a jdu a
uvidela me zase ta stejna celnice a zase me sla sacovat uplne znova.
Takze druha prohlidka.

Tak jsem byl v tom vychodnim, vylezl jsem ven, hledal nejaky jiny
vchod a nic. Tak jsem sel znova do toho zapadniho a zase opet me
odchytila uplne ta stejna baba a zase me uz potreti kontrolovala,
dostal jsem dalsi razitko do pasu apod.

Jsem si rikal, no to snad neni mozny, tak jsem tam tak obchazel v te
zapadni stanici metra a proste nebudu to napinat, zase jsem presel
zpatky do vychodniho a protahl jsem se v davu, aby me baba nevidela. A
pak zase do zapadniho :-) Sem tam a sem tam :-)

Tak jsem tam tam prochazel sem a tam skrz hranice, mel jsem v pasu uz
asi 5 razitek, az tedy jako ze koupim listek a pojedu a uvidim. Kdyz
jsem to tam tak sledoval, tak tam behali nejaci nemcouri a prodavali
listky za vychodni marky. Netusim, jestli byly nejake kradene nebo co,
ale vychodnich jsem mel dost, zapadnich moc ne. Tak jsem ten listek
koupil a pak jsem na nej jezdil cely den. Dnes si s odstupem doby
rikam, ze by to asi nebylo moc vesele takhle kdyby me tam zapadni
Nemci odchytili, asi ten listek neplatil cely den :-)

Nicmene tedy ja listek mel a dokonce jsem s nim jezdil i autobusem, ja
jsem se tam ptal na cestu a jeden Nemcour mi rikal, ze ten listek
plati i do autobusu, tak jsem jel. Akorat jsem si pak rikal, ze asi
vypadam divne, kdyz vsichni nastupovali predem a ja sel zadem (jako u
nas) :-) Ale nikdo nic nerikal.

Conrada jsem nasel, byl jsem happy, dobry. A pak jsem jel nazpatek a
rikal jsem si, co budu delat na tom prechodu. Ono se zapisovalo na
papirek, kolik mam penez. A ja tam mel koruny a vychodni marky i
zapadni marky. Zapadni jsem utratil v zapadnim, jasne. Ale soucasne
jsem tam utratil ty vychodni za listek. To jsem si rikal, co asi ta
sacovaci baba bude rikat na to, te mam o nejake vychodni marky mene. A
jak tak prochazim, uz jsem ji tam babu videl. Tak jsem si rikal, co
ted, no schoval jsem svuj zeleny pas a sel a jak vsichni ukazovali
modre pasy, ja jsem ten svuj drzel nizko a baba me prehledla :-)

Nakonec tedy moje mise dopadla dobre, asi 6 nebo 8 razitek v pasu v
jeden den z jednoho prechodu, 1x sacovanej ve vlaku, 3x sacovanej na
prechodu. Ale hlavne zkusenost s temi vychodnimi Nemcoury. Netusim a
nikdy nepochopim tyhle komouse. Ani u nas ani v Nemecku. Nevim, o co
jim slo. Pamatuji si, ze kdyz jsme jezdili do NDR nakupovat, bylo to
obracene, ten vychodnim Nemcum bylo srdecne jedno, co si od nich
vezeme, zatimco cesti celnici byli hajzli. A najednou uplne obracene,
vychodni Nemci se mohli pretrhnout, kdyz videli prechazejici Cechy...

Petr Zahradnik, pocitacovy expert

Petr Zahradnik, Computer Laboratory
Obvodova 740/14, 400 07 Usti nad Labem
ICQ: 21215917, MSN: clexpert@clexpert.cz