OT: Neco z moji CNC zahradky :-)

Libor Kavan lkavan@krkonose.cz
Pondělí Březen 13 08:21:12 CET 2006

At 04:45 13.3.2006 +0100, =?iso-8859-2?Q?Ale=B9_Chlubn=FD?= wrote:
>Dobry den,
>s jednim znamym se taky na nejake frezky (bez nejakych velkych naroku na
>presnost, rychlost...) chystame ale nejsem strojar a on taky takovou
>mechaniku nedela tak pokud bych mohl mit par otazek - nevim jake jsou
>vyhody/nevyhody ruznych pripojeni motoru ke sroubu, bylo by mozne pouzit
>ozubene remeny?

Ozubene remeny se bezne pouzivaji i na profi strojich, rozhodne neni dobre
pripojit motor natvrdo. Bud remen nebo pruzna spojka. Eliminuji montazni
nepresnosti a tlumi razy motoru.

>-Protoze on do toho nechce investovat opravdu moc (ma 3 male deti a plat nic
>extra), vymyslel ze posuvove matice by se daly vyrobit zalitim sroubu do
>epoxydove pryskyrice v kovovem pouzdru. Podobne by slo udelat i linearni
>vedeni z "hlazenky". Zda se ze by to mohlo fungovat, ale mam strach hlavne z
>opotrebeni i pri dobrem kryti proti prachu a z odolnosti proti razum.

No, z epoxy asi ne, ale prej existuji na tohle nejake specialni pryskyrice,
primo urcene na vyrobu vedeni atd. v obrabecich strojich. Ja nevim, ja bych
tomu neveril, ale pry to funguje a pouziva se to. Nicmene na matku bych
tohle urcite nepouzil. U CNC je nutne mit co nejmensi backlash, takze kdyz
uz tam nebudou kulickove srouby tak alespon trapezak a delena matice.
Kazdopadne po nejakem case provozu se sroub v nejpouzivanejsim miste vybeha
a vule stejne nepujdou vymezit, protoze kdyz matici dotahnete ve vybehanem
miste, tak na okrajich se zadre. Je tady jeste jedna vec ohledne vuli - ze
je to zdroj nepresnosti si kazdy urcite predstavi a byl by i ochoten to
tolerovat, ale pokud je stul lehky (coz bych u homemade stroje predpokladal)
a ma vule, muze se stat, ze pri obrabeni se freza trochu zakousne, stul
poskoci a zlomi vam drahy, tvrdy, ale krehky nastroj. Bezne pouzivam
nastroje treba za 1500Kc a vic a to potom kdyz ho zlomite, to clovek obreci
;-) Par zlomenych nastroju v tehle cene klidne predci cenu levneho
kulickoveho sroubu.

S pozdravem           with best regards
 Libor Kavan, Dlouha 421, 543 03 Vrchlabi III,Czech republic
 Phone & Fax:+420 499 426 232       http://www.techtronex.cz