OT:Let OK050 -dnesni problemy ceskeho letadlazachycene radioamaterem.

Michal Krestan krestan@hw.cz
Neděle Březen 12 12:49:50 CET 2006

Myslim, ze je to trosku jinak. Kdyz jsem si ja delal radiofonaka cca pred
vice nez 2ma lety, tak tam presne je "slib mlceni", jak to tu nekdo nazval.
Dokonce je to i nekde v leteckych predpisech. Jinak po precteni toho clanku
tam jsou znacne nejasnosti a autor asi o letani tolik nevi. Jednak jsou tam
nektere najasnosti, jako napr. variometr ukazoval 90kts - to ukazuje
rychlomer, kde v hlasove casti ulozene komunikace byl report na vadny speed
tape, coz je rychlomer na primary flight display (ne v rucickovem provedeni,
ale na obrazovce jako tape). Variometr ukazuje v feetech/min vertikalni
rychlost. Pro navrat, nebo diverzi na zalozni letiste neni rozhodne nutne
vzdy aktivovat zachranne slozky pro pristani. To se dela jen v pripade, ze
by pristani bylo zhodnoceno jako nebezpecne, napr. pokud by byla vadna
indikace vysunuti podvozku, etc... Navrat tohoto letu byl normalni navrat
pro technickou zavadu a ne nouzove pristani. Pokud jde o zavadu FMS
(palubniho navigacniho pocitace), tak Airbus A310, ktery byl na tento let,
tak ma celkem 3 oddelene systemy a bez FMS se da bezpecne vratit a i doletet
do cilove destinace (i kdyz do New Yorku by to byla znacna prace navic).
Rychlomer je horsi problem, ale ty jsou take min 3 v danem letadle a jeste
je mozne pri znamem vetru prekontrolovat rychlost s inercnim systemem.

            Michal

Mozna na slovensku.

kazdopadne v ceske republice je to jinak

Donedávna omezoval zákon
radioposluchače tzv. "slibem mlčení". Každý radioamatér skládající
koncesi ve finále podepsal
listinu, ve které se zavazuje, že zachytí-li hovor, který nebude určen
jemu, ale cizí osobě,
musí mlčet o tom, co slyšel a že hovor  vlastně vůbec slyšel.

Ovšem novela telekomunikačního zákona z roku 2004 jmenované pasáže ruší
a defacto
jakýkoliv radiový poslech není v zákoně jasně zakázán.Obecně ovšem platí že:

Zprávy přijaté radiovým poslechem nesmí být zneužity ve prospěch
nebo poškození osob či organizací. A občan je povinen hlásit odposlechnutou
zprávu nejbližšímu oddělení Policie ČR, pokud zpráva obsahuje
informace důležité k odvrácení ohrožení života či majetku občanů ČR.

OK1ZOO o tom  pise na svych strankach

http://www.bandplan.cz/monitoring/monitor.htm

uplne dole

I kdyz do detailu vzato, nejsem si jist jestli zverejneni teto
komunikace neposkodilo organizaci zvanou CSA...

Tony OK1HMA