Pajeni SMD: pasta nebo gel ??? Pripadne jaka???

Pavel Hudecek phudecek@tiscali.cz
Neděle Červen 18 12:27:37 CEST 2006

Pasta Vam bez pece, nebo horkého vzduchu k ničemu nebude.
Na ruční pájení IO v SMD je nejlepší trafopáječka s antistatickou úpravou
a smyčkou 0,8, nebo 1 mm, co prodávají Compu na Karlově nám. v Praze.
Nejprve IO připájíte za několik vývodů (nejlépe napájecích), potom
naberete tolik cínu, kolik stačí na jednu řadu vývodů, řadu přejedete
a je hotovo.

Chce to trochu cviku, hlavně pokud pájíte citlivější věci, je dobré se naučit
zapínat a vypínat těsně před dotykem s vývody a vypínat těsně po.
Vzhledem k velké rychlosti ohřevu uvedených smyček (jejich hlavní výhoda)
je dobré, aby předstih zapnutí byl spíše pod 100 ms (můj obvyklý rozsah je
20-110).

Antistatická úprava spočívá v odporu několik MOhm zapojeném mezi smyčkou
a drátem omotaným okolo rukojeti tak, aby byl v kontaktu s rukou. Pokud
chcete pájet též primární strany zdrojů za chodu, je dobré místo jednoho
rezistoru použít několik v serii kvůli bezpečnosti.

Uvedené postupy umožňují snadno pájet libovolné SMD součástky, včetně
IO s roztečí 0,4 mm (míň jsem zatím nezkoušel), AD převodníků, pikoampérových
OZ, SHF GaAs MESFETů bez degradace parametrů. Výjimku tvoří PLCC,
tam cín často vyvzlíná nahoru, mezi širší části vývodů (proto PLCC zásadně
nepoužívám).

PH

From: "Marek Pavlu" <pavlu@HWserver.cz>