Vadný power factor corrector

Jakub Ladman ladmanj@volny.cz
Neděle Červen 4 11:28:49 CEST 2006

Dostal se ke mě nefunkční ATX zdroj s Power Factor Correctorem.
Zjistil jsem že jsou vyteklý elyty hlavního zdroje a tak jsem je vyměnil a
zdroj jako celek začal fungovat.
Dál jsem zjistil, že PFC píská a na pískání je slyšet že nějakým způsobem
cykluje.
Poté jsem zjistil, že výstupní napětí je něco přes 420V což považuji za chybu
vedoucí k předešlé destrukci těch hlavních kondenzátorů (jsou tam v sérii dva
na 200V).
PFC je tvořen obvodem L6561. Když jsem upravil dělič výstupního napětí tak,
aby na výstupu bylo cca 380V tak se snížila i úroveň hluku a PFC přestal
cyklovat. Nicméně stále píská.

Původně jsem čekal chybu v kondenzátoru kompenzace té zpětné vazby, ale zdá se
že je v pořádku.  Stejně tak se nic nezměnilo po výměně kondenzátoru napájení
L6561.

Obvod napájení řídícího obvodu z pomocného vinutí na cívce vypadá taky zdravě.

Osobně se domnívám, že pfc v tom zdroji nefungoval nikdy správně a ty zničené
elektrolyty s tím zvýšeným napětím vydržely tak akorát ty dva roky, co zdroj
fungoval.

Nejsem si už tak jist jestli si ale mohu myslet, že vada je přímo v
integrovaném obvodu.

Dále by mě zajímalo, jestli zdravý pfc může vůbec pískat. Nějak se mi zdá být
logické že ano, protože PWM se cyklicky mění podle křivky s opakovacím
kmitočtem 100Hz, ale nejsem si s tím jist.

Je to poprvé co se v pfc hrabu, tak uvítám vaše připomínky.

Díky
Jakub Ladman