OT-CHEMIE-cerneni medi-oceli a hliniku

Libor Kavan lkavan@krkonose.cz
Neděle Červen 4 10:22:57 CEST 2006

At 09:42 4.6.2006 +0200, Kalin.Oleg wrote:
>barvama na latku?

Jo, myslim, ze se to jmenuje barvy Duha a maji to v kazde drogerii.

>a nieco som pocul aj o pouziti praskovych farieb (technickych).

Tak to neznam.

>flekate by som to nechcel, ale je mi fuk, ci bude iny odtien pri mnozstve
>dva kusy.

Experimentalne jsem zjistil, ze cim silnejsi vrsta eloxu, tim rovnomerneji
se mi to obarvilo. Kazdopadne je to laborovani s proudy a teplotami (lazen
se dost ohriva a musi se chladit! ) Ale vsechno uz perfektne popsal Danhard,
tak to jsou jen moje zkusenosti z praxe. Jsem zkousel eloxovat asi 20
duralovych desticek, dosahl jsem toho, ze kazda vypadala celkem dobre, ale
kdyz jsem je dal vedle sebe, mela kazda jiny odstin. No, nakonec to resil
komaxit ;-) Ale na mensi dily to pouzitelne je.
Ja jsem vychazel z tohohle: http://www.focuser.com/atm/anodize/anodize99.html
Jo, jeste jsem zapomnel - naprosto zasadni vliv na kvalitu ma priprava
povrchu pred eloxovanim, kazda sebemensi vada se eloxem jen zvyrazni!
Nejprve je potreba dily poradne ocistit, pripadne vylestit, a poradne
odmastit. Paxem eloxoval v H2SO4. Je potreba drzet nizkou teplotu lazne,
jinaxe nejspis pory v oxidu uzaviraji a barva dela fleky. Po vyndani z lazne
je to potreba vyprat ve studene (!) vode. Pak se to da do studene barvy duha
(doba barveni ma take vliv na odstin). Paxe dily vyndaji, oplachnou ve
studene vode a hodi se do varici vody asi na 15 min, kdy se uzavrou pory v
eloxu. Uzavirat pory je tez mozne v pare (je to mozna lepsi) a nebo chemicky
- nezkousel jsem. Zkousel jsem barvit i ve varici barve zaroven s
uzaviranim, ale tak se neda udrzet stejne probarveni.

>ak zachovam podmienky eloxovania, nebude to na dvoch varkach rovnake?
>bolo by to prilis jednoduche asi, ze?   : )

No, neni to vubec jednoduche na to, ze na prvni pohled se zda postup uplne
trivialni :-(

S pozdravem           with best regards
 Libor Kavan, Dlouha 421, 543 03 Vrchlabi III,Czech republic
 Phone & Fax:+420 499 426 232       http://www.techtronex.cz