sources

Novotný Pavel novotny.pp@atlas.cz
Středa Červenec 26 18:39:12 CEST 2006

Shodou okolností jsem většinu dnešního dne trávil na dokončování většího
projektu pro německého zákazníka, tudíž s jejich šéf technikem. V rámci
všeobecného tlachání přišla řeč i na to, že (údajně) české zkušebny chtějí i
zdrojáky pro sw v zařízeni.

Chudák Helmut na mě čučel jak trubka a následně prohlásil cosi o blbých
komunistických praktikách na které už narazil v bývalé NDR.
Říkal, že od nich by si nikdo něco takového chtít nedovolil a nikdy nechtěl
a to prý za různé schvalovací a certifikaci řízeni utrácí šestimístnou
částku ročně (v Eurech).
Naprosto logicky argumentoval tím, že
- podle platného zákonného rámce (platného v cele EU a většině světa) stejně
žádná skutečně nebezpečná a kritická operace nesmí být bez hw jištění, jinak
řečeno lis ovládaný MCU bez dveří či dvou aktivačních tlačítek pro obsluhu
nemůže být schválen a tak je celkem jedno co ten MCU dělá.
- firmware je nejčastěji měněnou komponentou zařízení a to i těch starších,
tak co zkoumat
Oni prý firmare nedávají ani u zařízení, které vyvíjí na zakázku pro
konkrétního zákazníka, maximálně se zavazují, že nějakou produkční dobu
budou vše udržovat a odvšivovat.
Výjimku prý tvoří věci, které končí v kosmu, kde se kód prověřuje v jiné
společnosti pracující na projektu. Zde prý nejsou proti, protože konečné
náklady (zaplacená cena) jsou údajně 20 až 40 Euro za řádek.

Novotný Pavel wrote:
> Neznám jediný předpis, který kohokoliv nutí k předání jeho duševního
> vlastnictví a dosud mi nikdy nikdo takový předpis v psané formě neukázal.

Je to bezna poziadavka skusobni pre viacere druhy zariadeni.
Niekde je to aj v pisanej podobe, inde nie, ale jednoducho glejt bez
toho nedostanete.

Samozrejme je skusobna viazana mlcanlivostou.

wek