Jak putoval rozhlasovy signal k vysilaci pri vysilani DRM veStezerech?

Jakub Šerých serych@panska.cz
Neděle Červenec 23 21:35:04 CEST 2006

Jak putoval rozhlasovy signal k vysilaci pri vysilani DRM veStezerech?Byl jsem tam, ale o tyhle detaily jsem se tehdy nezajimal. IMHO to tam bylo dopravovano uplne stejnou cestou jako signal pro klasicke vysilani (asi nejake RRL spoje). Jeli jsme autem do Podebrad a ten clovek, co exkurzi organizoval vzdy vzal telefon a rekl zhruba: "Franto, hod mi tam ted prosimte CR6". A za chvilku tam bylo CR6 :-) Signal byl tusim asi o 15sekund zpozden za analogovym vysilanim tehoz, merili jsme to pri casovem znameni, ale presnou hodnotu si uz nepamatuju. Vysilac byl myslim nejaky Telefunken.

Jakub Serych
  ----- Original Message -----
  From: Marek Peca
  To: Eletrika
  Sent: Sunday, July 23, 2006 3:54 PM
  Subject: Jak putoval rozhlasovy signal k vysilaci pri vysilani DRM veStezerech?

  Peknou nedeli ci pondeli,

  bohuzel jsem v dobe konani zkusebniho vysilani DRM u nas o nem jeste
  nevedel a nektere veci se mi nedari ani z clanku vycist (diky OK1MHK
  za clanek z Telekomunikaci).

  Modulace s pouzitim stavajiciho AM vysilace je mi jasna (fazovy
  signal * obalka), zajimalo by me ale, v jake forme a jak byl
  dopravovan vysilany signal k vysilaci. Vysilalo se z digitalniho
  zdroje, nebo oklikou pres analogovy vstup? Pokud z digitalniho, jak
  byla resena synchronizace? Prevzorkovavalo se?

  Jak jsem cetl v doporuceni pro DRM vysilace, norma na prenos signalu
  jednou siti z rozhlasu az do vysilacu jeste neni (nebyla) hotova,
  navic trochu pochybuji, ze by nekdo byl kdovijak nadsen z
  implementace nejakych novych siti jen kvuli DRM.

  Docela me ale zarazila jina vec: psalo se tam o jakychsi 400ms
  paketech a o tom, ze vysilac i prijimac museji byt synchronizovany
  oba GPS nebo nejakym jinym spolehlivym zdrojem presneho casovani.
  Nemuzu si pomoct, ale to mi pripada jako diletantismus. Pokud je
  presny zdroj kmitoctu u vysilace, muze se prece poslat digitalni zvuk
  na presne vzorkovaci frekvenci a vysilac se muze povesit na nej.
  Pokud ne a vice verime frekvenci na miste vysilace, pak mi pripada
  cistsi reseni udelat poradne sincove prevzorkovani. Rozhodne se pak
  nemuze stat, ze by vypadnul vzorek nebo paket, coz se v pripade
  chytani na frekvencni normal a duvere v to, ze se to nerozjede a
  vyrovnavaci pamet se nepreplni, stat muze.

  Vi tu nekdo, jak se toto v soucasnosti u nas resi? (Napriklad pan
  Ciz? :-)). U DVB-T je to asi hodne podobne. A jak se to resilo behem
  ceskeho DRM vysilani?

  Dekuji a zdravim,
  Marek P.