Kam na kvalitni odpory pro vysoka napeti ?

Pavel Hudecek phudecek@tiscali.cz
Sobota Červenec 22 13:54:30 CEST 2006

VN odpory až do řádu TOhm dodává např. Tesla Blatná.

Do většiny aplikací na pár stovek V si s tím ale nemusíte dělat starosti,
konkrétně 500 V~ můžete rozdělit mezi 2-3 odpory přibližně stejné hodnoty
a máte to levnější, než s nějakými speciály. S životností bych si starosti nedělal,
spíš je otázka, jak s dlouhodobou stabilitou a také pracovními podmínkami
(desetimegovému odporu pokrytému vrstvou vlhkého prachu je celkem jedno,
jak stabilní je, stejně bude mít neco mezi 10k-9,8M dle počasí a složení prachu).

Při seriovém řazení kvůli zvýšení napětí je třeba mít na paměti, že dělit musíte
na pokud možno blízké hodnoty. Např. u zmiňovaných 300+700 bude při
500 V na menším 150 V a na větším 350, čímž z výběru vyloučíte běžná
provedení na 300 V.

Pak taky záleží na tom, jak je přístroj koncipován. Pokud je tam MCU, nemusíte
se starat o přesné hodnoty, od toho je kalibrační konstanta v EEPROM. Takže
můžete místo 1M použít třeba 2x 470k, nebo 3x 330k.
Pokud máte klasickou konstrukci, je výběr poněkud omezen a přidá se ještě dilema,
zda dražší, přesné odpory, nebo ještě trimr, který ovšem na stabilitě zrovna nepřidá.
S přesnými odpory ovšem může přijít zklamání, když se ukáže, že svodový proud
něčeho způsobil pokles zobrazované hodnoty třeba o 8 %:-)

PH

From: "Tomáš Tomáš" <tom.tore@seznam.cz>