Elektro instalace v rodinem dome.

Martin Zaruba swz@volny.cz
Pátek Červenec 7 20:08:47 CEST 2006

Teda pokud si chcete hrat, no dobre, ale:

1) Pohnoji se to urcite kdyz nebudete v dosahu coz manzelku (pritelkyni)
nesmirne potesi.
2) Rozdil mezi VT a NT je ted tak maly, ze osoba cekajici na mycku, az se
uraci myt co v ni je, bude nadsena.
3) Rychlovarna konvice se vari za 3 minuty, to si sotva stihnu vycistit
zuby. Nasypany caj (a tedy zvetraly) od vecera taky nic moc.
4) Vetsinou to bude na schodech svitit jindy, nez potrebujete.
5) Je otazka, zda vypinacem od zachodu potrebujete rozsvecet v garazi a.p.
6) Naprogramovat, ktere standby spotrebice jsou zbytecne a neastvou se
(treba hodiny v nich) pri vypnuti je docela fuska.

Neni lepsi se vydovadet na necem jinem?

Martin Zaruba

P.S. prave stavim dum a nenapadlo by me udelat neco jineho nez klasicke
rozvudy "z konce 19. stoleti"
----- Original Message -----
From: "www www" <asrock70@seznam.cz>
To: <hw-list@list.hw.cz>
Sent: Friday, July 07, 2006 10:25 AM
Subject: Elektro instalace v rodinem dome.

Architekt mi zrovna dodal plany naseho budouciho domu a ja si do nej ted
budu zakreslovat jednotlive site, zacinam elektrikou a ostatnimi kabely. V
souvislosti s tim mam nekolik dilemat a dotazu, ktere si zde dovolim
prednest.

1. Koncepce. Mame 21. stoleti a tak bych se rad vyhnul klasicke koncepci z
konce 19 stoleti s vypinaci, obcas doplnene vrcholem techniky v podobe rele
ovladaneho pro zmenu spinacem. Prolezl jsem nabidku firem ABB a Moeller s
jejich resenim inteligentni elektro instalace a ceny me doslova rozesmaly,
pri stejne cenove politice by prumerny pocitac musel stat o rad vice, nez
stoji.
 Nezbyva nez stvorit vlastni system. Videl bych to asi takto od kazde
zasuvky (svetla atd.) vede vodic do centralniho rozvadece ve sklepe, od
kazdeho vypinace vede signalovy vodic tamtez (mozna samostatny rozvadec pro
kazde patro). O rizeni se stara modul v krabicce na DIN , rekneme 8
signalovych vstupu a 8 silovych vystupu s klasickym nebo SSR rele cele
rizeno nejakym MCU a sbernici pro komunikaci s nejakym chytrejsim ridicim
systemem. Par prikladu pouziti
- pracka mycka obsluha je zapne, ale oni se aktivuji az v dobe NT (financni
uspora)
- vsedni den , 10 min pred budickem se zapne cajovar a uvari cajik :-)
- podle intenzity vnejsiho osvetleni a podle pohybu na schodech se zapne
osvetleni schodu
- moznost libovolne programovat vazby mezi vypinacem a spotrebicem
- zapne se alarm a vypnou se zbytecne Standy spotrebice
- atd.
Jedinou nevyhodu vidim v zvysene spotrebe vodicu , jako vyhodu vidim , ze az
to po me zdedi deti nebo to jednou nejakemu chudakovy prodam a ono se to
pos..., staci me vytvory nahradit rele (zasuvky natvrdo prodrazovat) a je z
toho vice mene klasicka elektro. instalace.
Rad bych znal Vas nazor , neresil jste nekdo neco podobneho?

2. Doporucte vyrobce. Od jakeho vyrobce byste, z hlediska kvality a ceny
doporucili jistice, rozvadece, krabice, zasuvky a vypinace? U vypinacu a
zasuvek jde do znacne miry o design, ale videl jsem pocitacovou zasuvku ABB
a technicke reseni dost hruza, nektere vypinace zase maji tak slabe plasty,
ze se cele krouti.  S cim mate pozitivni, pripadne negativni zkusenosti?
3. Doporucte dodavatele materialu. Cvicne jsem porovnal kabel CYKY 3 x 2.5
jeho ceny v nekolika velkoobchodech a cena se pohybovala od 12 do cca 22Kc
/m bez DPH. Coz mi prijde jako docela velky rozdil. Existuje nejaky vylozene
levny dodavatel elektro materialu (pojizdet ceniky vsech velkoobchodu je
docela casove narocne)?

Předem děkuji z pomoc