Trochu OT: RC mini autíčko

jan.kuba jan.kuba@seznam.cz
Pátek Červenec 7 00:15:03 CEST 2006

Dneska jsem za vchodem do Tesca viděl prodávat nějaké "obchodníky"
taková malinká autíčka. Řízená rádiem, ne větší než krabička od sirek (
viz foto a porovnání s klasickou tužkovkou) . Aby upoutali, jezdil tam
každý s jedním autíčkem, docela pěkná podívaná. Lidi to brali i po více
kusech. Cena pouhých 150kč. Chvíli jsem to pozoroval, bylo to opravdu
efektní. Nutno dodat, že každého "pilota" poslouchalo právě to jeho
autíčko. A v jednu chvíli jezdila nezávisle na sobě i _TŘI_ auta
najednou aniž by se jakkoliv rušila.....!
   Pte jsem se nudil ( manželka na nákupech) napadla mě taková
myšlenka. Auto zaparkované kousek ( v dohledu ) a v  autě mám zabudované
CB, prostě jsem zlomyslně  na chvíli dal na PTT tlačítko mikrofonu od CB
stanice gumičku.  No a už nejezdil nikdo. Ani nově vybalená autíčka. Tak
jsem zas gumičku sundal, účelem nebylo kazit kšefty, navíc se prdávající
tak divně okolo sebe dívali ... možná tušili  :-(
  Pak jsem šel něco pojíst a při tom jsem se rozhodl, že si tu hračku
taky koupím. Jenomže autíčka už asi mezitím vyprodali a když jsem se
vrátil na prodejní místo nikdo už tam nebyl..... Docela mě to štvalo,
nicméně jsem pak při ploužení se mezi regály v Tescu v sekci hraček
objevil úplně stejná autíčka.  Dokonce je na nich nálepka, že zařízení
vyhovuje směrnicím pro rádiově ovládané hračky dle 1999/5/CE atd.... Na
všech krabičkách pak samolepka 27MHz.
Takže jedno bylo hned v košíku, i když cena byla poněkud vyšší - 179Kč.
Každopádně za 29 kč navíc je to i dokladem,  s kompletním CZ návodem a s
upozorněním , že je to třeba ekologicky zlikvidovat!
  Doma po 2 minutách jízdy přišel na řadu šroubovák. Dvoustupňový
vysílač osazen krystalem 27,125MHz a nejakým zákaznickým
švábem-encodérem + nějaké smetí okolo, v autíčku malá DPS opět s nějakým
SMD zákaznickým švábem a pár smd T,R,C. TX napájen z 2xAA a RX(autíčko
vč motoru) z malinkého akumulátoru, dobíjeného z vysílače pomocí
kontaktů na boku skříňky ovládače. Malinkatý elektromotorek mi silně
připomíná elektromotorky z  mobilů, na kterých bývá exentr a dělá vibrace.
V každém případě ovšem v autíčku není RX krystal. Takže mě teď hlodá
otázka, jak je možné, že se  autíčka/vysílače  (i tři najednou) vzájemně
neovlivňovala při onom předvádění. Na desce RX je jediný LC obvod a dle
mě je nemožné dokázat odladit tři vysílače v pásmu 27 MHz. Co jsem
koukal po webu, tak jsou povolené v pásmu 27MHz  pro modely jen  4
kmitočty : 27,995   27,045  27,095   27,195  viz:
http://www.rcweb.cz/kmitocty.htm  Navíc 27,125MHz použitých ve
"schváleném" modelu ( byť malilinkatého výkonu) tam nikde nevidím.  To
že všechna auta přestala jezdit po zaklíčování na  20 kanále CB si
vysvětluju zahlcením přijímačů u autíček.
 Zajímá mě , ale jak je udělané  to , že se  bez krystalu v přijímači
dají odladit od sebe jednotlivé povely pro různé modely.....?

Jinak autíčko je sqvjelá hračka, po chvíli cviku se s tím nechaj dělat
na linoleu nádherný smyky atd... Prostě super oddychovka na víkend ! D O
P O R U Č U J U !