Solarni elektrarny - tepelne

Pavel Hudecek phudecek@tiscali.cz
Úterý Leden 24 02:07:05 CET 2006

From: "Miroslav Soltisik"
> No ked vidim ako hadzete % (25-55 %), je jasne ze v tejto oblasti zacinate.
>
> Nic v zlom (nikto mudry z neba nespadol) ale doporucujem:
> 1. prestudovat: fyzika pre ZS (zakladne skoly),

Od ZŠ jsem začal a následně pokračoval až k zjištění, že už to za mě spočítali
jinde:

http://www.bekkoame.ne.jp/~khirata/academic/schmidt/schmidt.htm
(uvažuji použití systému alfa)

Velký rozsah je daný proměnnými, které teoreticky
předpovědět neumím (střední účinnost odrazu na zrcadlech mezi
cykly čištění, mechanické ztráty ve strojích) a rozptylem hodnot,
které nelze předpovědět dost přesně a to už proto, že např. závisí
až na konkrétní realizaci (tepelné ztráty svodu z kolektoru, střední
tepelné ztráty akumulace). Pokud vezmu všechny hodnoty nejhorší,
vyjde kolem 25, všechny nejlepší dávají až 55.

> 2. postavit, (kupit, pozicat,...) maly spalovaci motorcek a odmerat (nie
> simulovat!) ucinnost.

Vnitřní spalování se jako reference moc nehodí, protože spousta
hodnot není rozumně zjistitelných (např. teploty v různých částech
cyklu) a vůbec se dost zásadně liší od uzavřených systémů.
Přesto jsem si údaje o nich nastudoval také - nemusím nic kupovat,
stačí najít katalogové údaje výrobců.

> Zvlast klast doraz na porovnanie vysledkov z bodov 1. a 2.
> Pomocka: porovnanie prace vystupnych plynov a kompresie.

Tak tohle prosím trochu rozvést.

> 3. idealne je opakovat to iste s malym stirlingom (turbinou, parnym
> strojom,...)
> znovu: porovnanie prace vystupnych plynov a kompresie
> 4. v medzicase zistit aka je tepelna ucinnost napr. Temelina (JE niekde v
> cesku). (Ano min 2/3 tepla odchadza vezami).

Tento údaj je mi znám už desítky let a konstatuji, že tam se používají
jiné teplotní poměry (nižší teplota horké strany) a účinnost poněkud ovlivňuje
i skupenské teplo nutné k odpaření vody.

Jediná otázka, která je z mého pohledu důležitá:

Mám se obávat, že celková účinnost bude horší, než 20 %?

>150 000$ je to cena za jednu misu.

Jak velkou, nebo kolik tepla dodá za rok při instalaci v ČR?
(cena za kus je pro mě prostě nic neříkající číslo)

Děkuji, PH