Zaruky (bylo: Re: [ KOMERCIA ] \ CANON PowerShot A520 na predaj)

Petr Zahradnik clexpert@clexpert.cz
Středa Leden 11 21:16:43 CET 2006

Puvodni zprava ze dne 11.1.2006:

> Zaruka 24 mesicu je definovana obcanskym zakonikem a ten plati tehdy
> a jen tehdy kdyz si vec kupuje fyzicka osoba. Pravnicka osoba
> nakupuje vzdy dle obchodniho zakoniku at uz si s tim zbozim udela
> cokoliv a take bez ohledu na ucel pouziti zbozi je zaruka vzdy
> smluvni.

Hm, to neni tak docela pravda. Obcansky zakonik upravuje i vztahy
pravnickych osob. Obchodni zakonik upravuje vztahy mezi podnikateli
(je jedno jestli mezi podnikajicimi fyzickymi nebo pravnickymi
osobami, ovsem vzdy jen to, co se tyka jejich podnikatelske cinnosti).

Kdyz budu neco prodavat, logicky prodavam jako podnikatel, a prodam
cokoliv dalsimu podnikateli, mohu samozrejme prodavat podle Obchodniho
zakoniku. Ovsem v okamziku, kdy nebude kupni smlouva a v ni stanoveno,
ze zaruka je nizsi nez 24 mesicu, pak se jednoduse bude postupovat
podle Obcanskeho zakoniku. A zaruka bude 24 mesicu.

Jinymi slovy, Obchodni zakonik dava urcite moznosti, ovsem pokud tyto
veci nejsou smluvne osetreny, je to smula, plati Obcansky zakonik.

Dale je treba si uvedomit, ze tu je take Zakon o ochrane spotrebitele,
a spotrebitelem muze byt i pravnicka osoba, pokud se jedna o spotrebu
a ne o veci urcene k podnikani s temito vecmi (sluzbami).

> To je mj. take duvod proc do Makra musite mit karticku :-)

Nejak jsem nepochopil, co to s tim ma za souvislost. I bez karticky
lze smluvne osetrit, ze tam lezete jako podnikatel, a lze uzavrit
radnou smlouvu dle Obchodniho zakoniku :-)

Petr Zahradnik, pocitacovy expert

Petr Zahradnik, Computer Laboratory
Obvodova 740/14, 400 07 Usti nad Labem
ICQ: 21215917, MSN: clexpert@clexpert.cz