Guma (bylo: utesneni kabelu)

Jan.Novak jan.novak@dacicko.com
Čtvrtek Leden 5 17:58:06 CET 2006

Dobrý den,
předem se omlouvám, nejsem gumárenský technolog, pouze servisujeme
gumařské lisy.

Záleží, jaké jsou Vaše požadavky na kvalitu výrobku. Pokud chcete
skutečně pružný gumový výrbek, který něco "vydrží" (třeba namáhané
manžety do aut či jiných strojů a tak podobně), tak se pracuje s
vysokými tlaky (cca 200 bar) teploty 200-300°C (podle druhu gumy - ale v
těch se vážně nevyznám). Pokud nejsou Vaše nároky příliš vysoké (nějaká
průchodka, ucpávka, či nám "na koleně upatlali" hmatník tlačítka), tak
stačí tlaky pár barů a teploty kolem 100°C (v profi výrobě je snaha mít
co nejkratší časy, jdou tudíž s teplotami a tlaky na maximum). Čím více
gumu při vulkanizaci "zmáčknete", tím lepší (hezčí, pružnější,
lesklejší...) máte povrch.
Formy na gumu pak děláte z toho, co vydrží podle Vašich požadavků (a
také kolik chcete vyrobit kusů).  Kov (ocel) je asi nejlepší, hliník
bohatě postačuje. U jiných materálů bude limitující teplota a tlak.

S pozdravem

       Jan Novák