RE: Kapacitní a kyselostní čidlo

Pavel Kořenský pavel.korensky@dator3.cz
Pondělí Únor 20 22:26:49 CET 2006

Zdravím,

> ideální není. S měřením PH řeším problém, že přístroj pro
> měření není určen k trvalému
> ponoření sond. Časem by se na sondách usazovala řasa (viz. zde již
> řečený problém).
> Ideální pro měření PH v mém případě by byl integrovaný obvod
> s "nějak"
> připojenou sondou, který by měl výstup analogový či
> digitální. Bohužel v
> tomto nemám moc praxi a proto jsem se zde ptal, zda takový
> obvod existuje.

Podobný obvod skutečně nejspíš neexistuje. Pokud se nepletu, tak pH se
měří pomocí referenční a měřící (většinou skleněné) elektrody. Nic
geniálně zkratkovitého se na tom nejspíš zatím vymyslet nedá.
A pokud by existoval nějaký IO který by pH měřil, tak by se na něm
nejspíš řasy usazovaly taky a zkreslovaly by měření. A to platí bez
vyjímky i kdyby na vstupu toho IO byl malý skřítek nebo kouzelná hůlka.

IMHO je tedy nutné přistoupit k řešení problému selským rozumem (vím,
problém českého školství je v tom, že studenty k používání vlastní hlavy
moc nenutí) a použít úvahu typu:

Chceme-li měřit pH v pravidelných intervalech a nemůže-li být elektroda
(IO, malý skřítek či kouzelná hůlka) ponořena trvale, aniž by došlo ke
zkreslení měření nebo ke zničení elektrody, musíme volit jiné řešení.

Takže se celkem logicky nabízí konstrukce zařízení, které bude v
pravidelných intervalech elektrody do vody ponořovat a zase je
vytahovat. Viděl bych to na menší mechanické zařízení, které bude mít
tři polohy pro otáčení (stačí modelářské servo) a jeden motorek pro
pohyb nahoru a dolů.
V klidovém stavu jsou elektrody v nádobce s destilovanou vodou. O polohu
vedle je nádobka s pufrem o známé hodnotě pH. Když se má začít měření,
elektroda se zvedne z nádobky, pootočí se do polohy nádobky s pufrem,
pak se ponoří do pufru, provede se kalibrace (známe pH pufru), pak se
elektroda zvedne, potočí a spustí se do nádobky s destilovanou vodou
(nebo se v té poloze ostříkne destilkou z nějakého čerpadla), znovu se
pootočí a spustí se do akvária. Provede se měření, elektroda se vytáhne
ven, pootočí se zpět a uloží do destilované vody.

Pokud by se to trochu rozpracovalo, dalo by se to zařízení dodělat i
tak, aby automaticky měřilo hladinu vody. Stačí počítat otáčky toho
motorku, který s tím bude pohybovat nahoru a dolů.

Zdraví PavelK