Proporcionalni transformator

Pavel Hudecek phudecek@tiscali.cz
Pátek Únor 17 10:13:08 CET 2006

Např. pokud máte vysoké stejnosměrné vstupní napětí, navíc s velkou tolerancí.
Výsledkem je, že musíte použít malý kmitočet, který ovšem na sekundární straně
vyvolá nutnost použití nechutně velké (a drahé) tlumivky. Pokud by kmitočet
na sekundární straně mohl být 3x, nebo 4x větší, byl bych maximálně spokojen.

PH

From: "Vladimír Anděl" <vaelektronik@mirnet.cz>

A jakou to ma vyhodu proti normalnimu trafu? To vyuziti mi jaxi unika.

From: "Pavel Hudecek" <phudecek@tiscali.cz>

Poznámka: Nejsem si jist, zda je název správně, četl jsem o tom v ST
tak před 10 lety (a ST byla tehdy možná i 10 let stará).

Základní myšlenka je následující:

- Magnetický obvod je konstruován tak, aby magn. pole jedné cívky nemohlo
přímo indukovat napětí do druhé a zároveň by pole obou cívek měly
procházet společnou částí (v tom časopise byl příklad se dvěma C jádry,
která byla pootočena o 90°).
- Energie by se měla přenášet změnou permeability materiálu sdílené oblasti.
- Sekundární vimutí musí mít připojen kondenzátor, který s ním tvoří
rezonanční obvod.

A teď to hlavní:

Sekundár nemusí rezonovat na kmitočtu, kterým je živen primár, ale funguje
to i s libovolnými harmonickými.

Setkal se s výšeuvedeným transformátorem někdo z přítomných?
Lze o tom někde najít podrobnější informace?
Lze někde sehnat feritová jádra pro takový transformátor s výkonem
kolem 500 W?