Krystaly do hodin

Vladimír Anděl vaelektronik@mirnet.cz
Úterý Únor 14 18:58:36 CET 2006

Zakladni tolerance krystalu byva 20, 30 nebo 50 ppm. To je pri 20 stupnich.
K tomu byva uvadena teplotni zavislost bezne 30 ppm v rozsahu -20 az +50 st.
Ta zakladni chyba se da srovnat seriovou kapacitou, ke krystalu se dava
trimr. Jestli vam to chodi bez nastavovani s presnosti jak pisete, je to
nahoda a budte rad. Kompenzovat to programem sice jde, ale povazuju to za
neprakticke. Pri kontrole kmitoctu citacem dostanete cislo, ktere musite
prepocitat na korekci a pak tam teprv neco zadat. Za nekolik let provozu, az
se krystal rozladi starnutim, treba budete marne hledat co a jak se tam melo
zadavat :-) Teplotni zavistost lze kompenzovat nebo krystal termostatovat,
ale to uz je narocnejsi. Krystalove oscilatory jsou ruzne. Ty levne maji i
100 ppm a nejdou doladit. Jsou i teplotne kompenzovane, ale to se zase
nedoplatite. Jo a krystaly 32 KHz jsou na stabilitu horsi nez krystaly s
vyssim kmitoctem.
Andel

----- Original Message -----
From: "Martin Zaruba" <swz@volny.cz>
To: "HW-news" <hw-list@list.hw.cz>
Sent: Tuesday, February 14, 2006 10:56 AM
Subject: Re: Krystaly do hodin

Mam 20MHz krystal z GM (vetsi typ) v jednom zarizeni a za den ujizdely
hodiny v nem asi o 1 vterinu = frekvence 20 000 231 Hz. Pokud jsem kovove
pouzdro uzemnil, byla frekvence 20 000 176 Hz. Tech 176 Hz jsem korigoval
programem a odchylka je nyni asi 1 vterina za mesic. Mozna by to slo i lepe,
me uz to netrapilo.

Martin Zaruba