Rotoped

Serych@panska.cz Serych@panska.cz
Pondělí Únor 13 22:27:19 CET 2006

> Taky jsem koupil magneticky rotoped (manzelka jej chtela) a dobre
> nam slouzi - jako pokojovy vesak. Rotoped ma pocitadlo vseho
> mozneho ale je to odvozene z poctu otoceni kola za urcity cas a
> nepocita s odporem ktery se nastavuje prave priblizenim magnetu
> ke kolu. Kdysi jsem se tu ptal, zda by nebylo mozne snimat virive
> proudy v kole nebo nejake jejich projevy a z toho zjistit odpor
> proti slapani (zadat ho do nejakeho vzorce a vypoctena cisla
> sazet do sportky :-) ale nikdo mi pouzitelne neodpovedel. Tak ten
> dotaz opakuji, kdyz se tu o tom diskutuje.

IMHO by to slo velice jednoduse podle zakona akce a reakce. Kdyz magnety
pusobi brzdnou silou na kotouc, kotuc pusobi presne opacnou silou na ty
magnety. Takze bych magnety neupevnil napevno, ale na pruziny ve smeru
tangencialnim k tomu setrvacniku. No a pak uz staci treba tema magnetama na
pruzinach pohybovat soupacim potenciometrem a brzdnou silu mate prevedenou na
napeti, se kterym si uz muzete dal neco pocitat. Samozrejme sila bude zaviset
i na otrackach setrvacniku, ale ty snadno sejmete nejakym dalsim cidlem, nebo
je mozna uz snima ten existujici pocitaci bazmek.

Jakub Serych