RE: Chemikálie (bylo - precteni uzamceneho PIC 16C717)

Pavel Kořenský pavel.korensky@dator3.cz
Úterý Únor 7 02:19:17 CET 2006

No, tenhle díl jsem zrovna neviděl, ale v principu to jde.

Fígl je v tom, že rez je oxid železa a disky jsou hliníkové, hořčíkové
či směs (elektron). Když se to smíchá a zapálí, tak to reaguje poměrně
bouřlivě. Na rozdíl od směsi s hypermanganem to ovšem vyžaduje poněkud
vyšší teplotu, aby se reakce iniciovala. To je právě ta drobnost, kterou
autoři zmíněného seriálu patrně opomenuli. Alespoň mně tedy nenapadá,
jak tuto teplotu docílit pomocí relativně nekomplikovaného švýcarského
nožíku s cca. šesti želízky (McGyver většinou nic jiného nemá). :-)

Nicméně, pokud se to vznítit podaří, je reakce skutečně čilá. Kdysi jsem
studoval v 1. ročníku na PřFUK v kruhu s jednou dívkou, která byla sice
nadmíru pohledná, leč její duševní pochody byly poněkud zkratkovité. Ta
nedočetla důsledně návod ve skriptech (jmenovitě opomenula odstavec o
tom, že aluminotermickou směs odpalujeme na balkóně a kelímek musí být
položen na tlusté podložce) a po zasunutí hořčíkové pásky odpálila
napěchovaný kelímek vedle mně na laboratorním stole a upřela na něj své
velké, modré, důvěřivé, takřka telecí oči.

V následujících několika desítkách sekund jsem obohatil své vzdělání a
poznání světa o tři dosud netušené informace.

1. Když na to přijde, umím velmi rychle a velmi daleko skočit bokem s
tužkou v ruce.

2. Relativně drobné pedagogické pracovnice středního věku a na první
pohled neprůbojného zevnějšku (konkrétně paní docentka Eiseltová
dozorující výše zmíněná praktika ze základních laboratorních technik)
umí velmi hlasitě a velmi sprostě nadávat i když hovoří s osobou
ženského pohlaví (lépe řečeno, když hulákají na tu kravku, co to
odpálila).

3. Ten kelímek se umí sakra rychle propálit laboratorním stolem, dvěma
policemi laboratorního nádobí a navzdory intenzivním snahám o vyproštění
pomocí velkých ocelových kleští urputně trvá na své snaze propálit se o
patro níž.

Zdraví PavelK