DRM na VEF-206 -- uz skoro :)!

Vladimír Andel vaelektronik@mirnet.cz
Pátek Únor 3 16:39:30 CET 2006

Ze bych taky vstoupil do klubu silencu? Mam radio Riga 103 u ktereho jsem kdysi prebastlil vstupni obvod. Mam tam 2 bazovy FET rizeny z AVC.
Vysledek:
Je to hrozny bastl, ve kterem se dnes uz ani sam nevyznam.
Na SV a DV o neco lip hraje, konec nejvyssiho KV pasma nejde - kmita :-)
Libi se mi, ze tahle Riga ma trojity ladici kondenzator, dva obvody na vstupu dokonale potlaci zrcadla. Pochopitelne musi to byt dobre naladene. Sirka MF by pri prepnuti na sirsi pasmo mela byt dostatecna.
Nelibi se mi v tom radiu smesovac s Ge tranzistorem. Mnohem lepsi smesovac ma ruska Selena, je tam (snad nejak) vyvazeny smesovac se 4 diodama. Tchan na Selenu neda dopustit, jako komunista na ni poslouchal snad vsechny "zakazane" stanice.

Zlepseni stability oscilatoru bych nevidel jako velky problem, DDS se mi zda zbytecna a se selektivnim obvodem na vstupu velmi neprakticka (potreba zajisteni soubehu).
Pokud si pamatuju, nejake vojenske prijimace mely oscilator snad 1 KHz s krystalem a PLL, oscilator se synchronizoval na nasobky 1 KHz a ladilo se to tedy po skokach 1 KHz. Myslim ze tohle je docela jednoduche. Mozna by jen stacilo pro oscilator stabilizovat napajeni.

Feritka v radiich taky nepracuje jak by mohla. Pri konstrukci DCF prijimacu jsem si overil, ze jedno vinuti na kraji feritky dava o 6-8 dB mene signalu nez dve vinuti symetricky okolo stredu, kazde vinuti cca 1/3 delky feritky. Dlouho uvazuju o tom, ze SV/DV feritka by mohla mit dve stejna vinuti, na SV paralelne a na DV v serii. Na DV to chce nejakou malou indukcnost pridat, asi na kraj feritky pro doladeni DV. Prepinani pametovym relatkem. Jen jsem to zatim nezrealizoval :-)
Andel

  ----- Original Message -----
  From: Tomas
  To: HW-news
  Sent: Thursday, February 02, 2006 11:23 AM
  Subject: Re: DRM na VEF-206 -- uz skoro :)!

  Ja si s tim hraju od noveho roku ,pouzivam tedka takovy vlastni bastl s integrovanym obvodem A244D a vytazenou mezifrekvenci z ruskeho tranzistoraku.

  Seznam stanic je castecne v programu a jde najit na internetu .Mam jenom jeden ted uz neaktualni.

  Radiovych prijimacu ktere to dokazou neni moc ,nasel jsem jenom na strance drm. jeden prijimac.Potom asi existuji softwarove prijimace do komunikacnich radii
  co maji DSP.Software mam stazene z internetu DREAM 1.2.2 .

  Nejvetsi problemy - velke uniky u vzdalenejsich stanic (Voice of Russia)
  ruseni ze sousednich kanalu a zrcadla -stahuji avc a je s toho zase unik.Nutno lepsi filtry v mezifrekvenci.
  nestabilita oscilatoru - nesmi to jezdit vice jak 50Hz za minutu jinak ten program ma problemy s doladovanim.
  odolnost toho tranzistoraku ,neda se pripojit vnejsi antena .

  Na zaklade techto poznatku jsem se rozhodl ze si postavim poradne radio ( prece ho nebudu jako elektrikar kupovat :-) )

  Vrele doporucuji kdo si bude neco takoveho stavet pouzit na oscilator DDS dle p.Valucha :-) nikam to jezdit nebude.

  Tomas Svoboda