Nabíjecky s balancerem

Pavel Hudecek phudecek@tiscali.cz
Čtvrtek Prosinec 28 18:37:51 CET 2006

Šťasné svátky všem přítomným,

Nedávno jsem zatoužil po vhodné nabíječce na Li-Ion / Li-Pol,
začal pátrat na webech a nestačil se divit. Našel jsem jednak nabíječky,
které nabíjejí všechny články na společné napětí (to je celkem v pořádku,
pokud se kapacity s dostatečnou přesností shodují) a pak taky nabíječky
s tzv. balancery, které ale dělaly skoro pravý opak toho, co bych
očekával:

Mé očekávání:
Řízení společného proudu tak, aby napětí na žádném článku nepřekročilo
4,2 V, nebo jinou podobnou hraniční hodnotu, ale náboj do článků dodaný
by se shodoval (tzn. proud se bude řídit podle článku s nejvyšším napětím).

Realita:
Balancery snaží se nabít všechny články na jejich plnou kapacitu
(toho se obvykle dosáhne tím, že balancer zabrání přebíjení tím,
že některým článkům "užírá" část proudu).
Takže články s nižší kapacitou následně dostanou na konci vybíjení
pěkně zabrat a jejich kapacita se tím ještě zhorší.

Technická realizace mnou očekávaného řešení mi nepřijde
zas až tak výrazně náročnější.

Je:
a) mé očekávání správné, ale jeho realizaci brání nějaký např. cenový
důvod?
b) mé očekávání vychází z chybných předpokladů?
c) to celé zanedbatelné?

PH