OT: vyber fotaku

Dusan Dolezal duffa@inmail.cz
Středa Prosinec 13 10:53:28 CET 2006

Tohle neni pravda.

1) Zkuste se podivat na nejake testy stabilizatoru, vetsinou se uvadi ze
stabilizator "prida" cca 3EV a testy to docela potvrzuji, tech 3EV uz je
sice tak s odrenyma usima, ale o 2EV delsi casy udrzite bohate, takze kdyz
vezmu tu vasi 1/100, tak ne "mozna 1/30", ale docela spolehlive 1/25, mozna
i delsi cas. Spis je treba rict, ze pokud to bude akcni scena, tak pri te
1/25 stabilizator nepomuze z jineho duvodu, uz tam totiz bude pohybova
neostrost (mam na mysli od pohybu focenych objektu).

2) Dejte fotak diteti a podivejte se na fotky. Mam 8 leteho kluka, nekdy
pred dvema lety jsem mu za par babek koupil starsi Olympus, dnes uz to
zvlada lepe, ale tak 50% fotek ma rozmazanych, protoze ten fotak preferuje
celkem dlouhe casy a bezne dava 1/30s, a on to proste neudrzi, pri
"komponovani" (jestli se tomu v jeho pripade da tak rict :-) drzi fotak
celkem dobre, ale jak zmackne spoust tak s tim skubne. Kdyby to melo
stabilizator, tak to je v pohode. V jeho pripade je to celkem burt, je jeste
celkem maly a je to porad spis takova hracka (videl u mne fotak a hrozne
chtel fotit taky), ale pokud ty fotky maji za neco stat, pro zacatecnika
nebo dite je naopak stabilizator prinosem.

3) Co myslite kvalitnim CCD snimacem? Aneb koupite decku fotak s aspon APS
cipem nebo jenom o neco mensim? Asi ne, a 99% kompaktu ma neco jako 1/2,5",
vyjimecne ty lepsi 1/1.8", navic dnes min nez 5mpx nekoupite a 7mpx uz je
docela beznych (ze je to kravina je jasne, ale co nadelate). Takze vyssi
citlivosti to nezachranite, navic spousta kompaktu vubec nastaveni
citlivosti neumoznuje a kdyz jo, stejne to tomu zacatecnikovi nevysvetlite.
A mam zkusenost ze ty fotaky preferuji spise delsi casy, nez vyssi ISO.

Takze suma sumarum, pro zacatecnika (a dite specialne) ma stabilizator smysl
i u nejakeho toho 3x zoomu, pokrocilejsi uzivatel s sebou taky porad netaha
stativ (pokud to s focenim nemysli opravdu vazne tak ho vetsinou ani nema),
takze pro vetsi rozsah zoomu je to na delsich ohniscich taky vyhoda.

Dusan Dolezal