8-bit OS

Michal HW michalgregor@centrum.cz
Sobota Srpen 12 10:53:05 CEST 2006

Trochu historie, snad to uz tady neprobehlo:
http://www.fmg.sk/clanky/pc-oslavuje-25-rokov/2193

----- Original Message -----
From: "Jakub Ladman" <ladmanj@volny.cz>
To: "HW-news" <hw-list@list.hw.cz>
Sent: Saturday, August 12, 2006 10:15 AM
Subject: Re: 8-bit OS

Dne sobota 12 srpen 2006 00:45 Petr Zahradnik napsal(a):
> Puvodni zprava ze dne 12.8.2006 od Jakub Ladman:
>
> Ty toho nadelas. Ja ve svych jedenacti letech jsem mel papirovy
> pocitac z ABC a rozhodne take nemel zadnou grafiku ani zvuk.

A nakonec je z tebe precejen pocitacovy expert, tak to dobre dopadlo:-)

Ja si nestezoval, ja si jen vzpomel na to zklamani, kdyz jsem se tam
prokousal
(bez stranky navodu) praci s disky a co kterej program dela a pak jsem zacal
psat nejake programy v basicu a kdyz jsem chtel zkusit co jsem se naucil ve
skole a sice PLOT a DRAW a pridruzene prikazy tak jsem se nestacil divit, ze
to jako nejde. Pak jsem se ptal pana co to od nej otec koupil a on mi tak
jako naznacil, ze to nepujde protoze ten pocitac umi jenom pismenka.
Nepamatuji si to tak detailně je to 16 let, ale mozna ze mi i slzicky
vyhrkly.

Ale ten uplny zacatek nezapomenu.
Kdyz jsem ten pocitac nasel v loznici u rodicu.
Na posteli jsem do nej vsechno zapojil, kavesnici i monitor, zapnul do
zasuvky
a zapnul.
Na disketovych mechanikach se stridave rozsvecovaly ledky jako na
zeleznicnim
prejezdu a nedelalo to vubec nic.
Tak jsem, s hruzou ze to rozbiju,  začal z krabičky vytahovat diskety a
vkládat je do šachet na přeskáčku.
Asi u třetí se něco stalo.
Zachrochtalo to vic nez u jinych disket, rozsvitil se monitor, prekvapeni -
zelene, a vypsalo to na obrazovku nejake A:>
Po nekolika pokusech kdy na libovolne slovo mi to vratilo to same doplnene o
otaznik, jsem zkusil neco co jsem videl ve skole na strojich s DOSem,
magicke
slovicko "dir".
No a pak uz jsem jen opisoval ty nazvy souboru, nejprve jsem zjistil, ze
spoustet jdou jen ty .com, a pak i dalsi veci. Nakonec jsem tam nasel i
navody, ten textat, dBase, supercalc, turbo, mbasic, nekolik variant shellu
power. Kermit, ktery jsem tehdy nemel jak pouzit, protoze jsem jiny pocitac
nemel a ani modem.
Bylo to dobrodruzne.

Znovu jsem si to zopakoval ve srovnatelne mire az v roce 2001 s linuxem.

To jsem se nejak rozepsal, tak pardoun.
Jakub Ladman

PS: Mel jsem tam dokonce dve hry - ladder a wurmi2.