nabijeni autobaterie

Tomáš Hamouz hamouz@alsoft.cz
Úterý Září 27 08:30:56 CEST 2005


mcc> Vzhledem k potizim s autobaterii, kdy po 3 tydnech, co auto
mcc> stalo, se nejak vybila (meril jsem jestli mi v aute neco nezere
mcc> proud a nezere), jsem byl donucen predelat jeden ATX PC zdroj na
mcc> nabijecku. Poradite nekdo, jak tu baterii spravne nabijet? Jake
mcc> je maximalni napeti s pripojenou nabijeckou, aby se baterie
mcc> neprebijela? V jedny stary knizce o S105-S135 jsem nasel, ze
mcc> napeti na konci nabijeni je 15,6 az 16,2V coz je trosku rozptyl.

Rozptyl je pomerne maly. Zalezi na teplote, sulfataci desek,
koncentraci elektrolytu, takze opravdu nelze rict nejake pevne
uviverzalni napeti pri kterem je akumulator dobity.

mcc> Vim, ze bych moh nastavit nejakych 14,4V a nechat nabijet
mcc> baterku treba tejden bez toho, ze by se ji nejak ublizilo, ale to
mcc> se bude nabijet dost malym proudem (a hodne dlouho).

Pokud chcete nabijecku bez inteligence, tak nastavte 14.4V jako v aute
a nemusite prakticky nic hlidat (krome teploty okoli). Nevyhoda je ze
se aku nikdy nenabije na 100%.

Pokud chcete aby se nabila uplne naplno, nezbyde nez udelat dobijeni
proudem a konec nabijeni hlidat jinak. Bohuzel Pb aku nemaji nejakou
vyraznou vlastnost, podle ktere by se jednoduse rozhodlo ze je aku
nabity (udava se zvysene plynovani a prestane stoupat napeti). Navic
budete muset casteji hlidat hladinu elektrolytu, v zaveru nabijeni
vzdy dochazi k plynovani.

Mirne prebijeni neskodi, jen aku velmi intenzivne plynuje a zahriva
se.

Tomas


mcc> Ted mam nastaveno nejakych 15,6V, nabiji se asi 2-2,5A (mam
mcc> tam takovy orientacni meridlo). Vzhledem k tomu, ze to musim
mcc> stelovat trimrem uvnitr nabijecky (prakticky se steluje napeti na
mcc> byvale 12V vetvi), tak bych to rad nastavil napevno a pak uz se v
mcc> tom nevrtal.







Další informace o konferenci Hw-list