Re: OT: Digitální kopírka

Petr Zahradnik clexpert@clexpert.cz
Pátek Září 23 10:46:49 CEST 2005

Puvodni zprava ze dne 23.9.2005:

> Víte o tom, že v cenách kopírek je zamontován jakýsi "autorský
> poplatek" podle autorského zákona? Je to snad nějakých 600 Kč!

To jsou takove svinarny od tech organizaci typu OSA soudruha Jandy a
dalsich nekolika podobnych organizaci. Nic nedelaji, jen vybiraji
penize.

Stejny poplatek (v jine hodnote) platis v kazde vypalovaci mechanice a
take v kazdem cistem mediu. Napriklad ja jako producent software
dotuji soudruha Jandu dost silenym zpusobem, protoze moje spotreba
CD-R a DVD-R je opravdu vysoka. Nema to s hudbou nic spolecneho, davam
na to jen software (svuj nebo cizi) a zalozni data, a presto ze me
slusne zijou Jandove a Gottove...

Take ty poplatky platis v cistych audiokazetach, videokazetach apod.

> Doufám, že nepřijde nějaký ouřada a nebude kontrolovat počty kopií!

No to je taky super vynalez s temi copy centry... no jo...

> Nemám docela jasno, o co jde u tzv. "recyklačního poplatku".

To je poplatek za to, ze nekdo ty veci zlikviduje. Jinymi slovy,
platis doma poplatek za svoz odpadu, ktery neni zase tak maly. A ted
platis i poplatky za kazdou elektro-vec, treba televizi nebo
pocitacovou mys.

Stejne tak existuje take poplatek za obaly. Kdyz ja nekomu poslu
balicek, musim koupit krabici, zvazit ji, a zaplatit z ni poplatek,
abych s tou krabici nemusel jet soucasne i ja, abych si ji zase
odvezl. Totez kazdy obal, tj. obal na CD, obal na pristroj, obal jako
zasilka...

> A ještě další perla - výše uvedenou analogovou kopírku musí uvést do
> provozu "autorizovaný servisman", jinak prý nepotvrdí záruku. Takže
> nelze jen jednoduše rozbalit a zapnout do sítě, ale autorizovaně.

To je mi divne. Vsechno je mozne, nicmene zakonem danou zaruku 24
mesicu ti musi dat vzdy bez ohledu na to, kdo to nainstaluje. Takovy
je zakon. Pak mohou argumentovat treba tim, ze zavada byla zpusobena
spatnou instalaci, to samozrejme mozne je, pokud to prokazou, ale
jinak nemohou omezit zaruku.

> A ještě něco, co mě zarazilo - všiml jsem si, že ke kopírkám Canon
> (nevím zda ke všem) se český návod PRODÁVÁ za nějakých 285,-Kč.

Nevim, jestli je to pravda, ale mohl by to byt treba dalsi navod, jako
abys jich mel treba 5. Jinak ho samozrejme musi dat zdarma k zarizeni,
to je jasne.

> Máte s tím někdo zkušenost? Přece český návod musí být povinně u
> každého přístroje. Není to nějaká finta, jako že třeba je tam nějaký
> pseudonávod a za ten opravdový si nechávají platit?????

To by si asi nemohli dovolit. To by jim brzy nekdo zaridil pokuticku
:-)

Petr Zahradnik, pocitacovy expert

Petr Zahradnik, Computer Laboratory
Obvodova 740/14, 400 07 Usti nad Labem