vypocet trafa do akumulacniho menice

Bedrisek bedrisek_hwnews@centrum.cz
Neděle Září 18 16:29:02 CEST 2005

Hezky den,

chci si udelat maly sitovy akum. menic, ale nejak se mi nezda vypocet trafa.
Mohl by nekdo zkuseny v tomto oboru poradit ?

---------
Material ekvivalentni N67
Bs = 480mT/25st C
Bs = 380mT/100st C

Jadro E20/10/6

Ae = 32,1 mm2
Ve = 1490mm3
Al = 1400nH

Vstupni napeti po usmerneni
Umin = 250V
Umax = 400V

Vystup
1) 5V/1A - 5W
2) jeste presne nevim, ale vykon bude 5W

Vzhledem ke ztratam na sekundarni strane jsem zvolil vykon preneseny
transformatorem na 15W(by byla nejaka rezerva).

frekvence asi 50 kHz

Metody vypoctu:
1) podle "Power supply cookbook, Marty Brown"

nejdrive se spocita spickovy proud:
Ipk = 5,5*P/Uin min = 5,5*15/250 = 0,33A

potom minimalni prim. indukcnost

Lpri = (Uin min* 0,5) / (Ipk * f) = 7,5mH

vzduchova mezera

l = (0.4*pi*Lpri*Ipk^2)/(Ac*Bmax^2)

vyslo mi 205 metru, coz bude asi blbe.

nakonec pocet zavitu (pri nulove mezere)

Npri = 72

pri mezere 0,2mm Npri = 199.

Teto metode jsem jeste nevenoval moc pozornosti, nejak mi nevychazi mezera.
Pocet zavitu se mi zda primereny.

Metoda 2)podle Switchmode power supply handbook, K. Billings

Nejprve se urci max cas zapnuti

f = 50 kHz
T = 20uS
ton = 10uS

podle vzorecku se spocita pocet zavitu

N = (U.t) / (deltaB*Ae)

delta B jsem zvolil 200 mT, slo by i vic?

vyslo mi 380 zavitu, a to se mi zda nejak hodne.

Dalsimi vypocty jsem se nezabyval, zarazil mne nejaky velky pocet primarnich
zavitu.

Je nejaka moznost tento zdroj optimalizovat?(zvetsit f, jine jadro)?

Bedrisek