RE: Jaký programovací jazyk ve výuce?

Radek a Petra Vickovi rvicek@quick.cz
Čtvrtek Září 15 09:49:02 CEST 2005

Ja osobne se musim pripojit ke skupine nazoru, ze je uplne jedno v cem kdo
pise. Dulezite je jak vypada/funguje vysledny produkt a ne jen okamzite po
dokonceni, ale i v navaznosti na budouci uziti a pripadne rozsireni.

Pokud si budu psat nejaky SW na starou 486tku pod DOSem tak ja osobne sahnu
po TPascalu - vsechno krome rezidentu (ne ze by to neslo, ale na to jsou
lepsi jazyky) se v tom napise dobre, rychle a spolehlive. Ne tak jako kdyz
TP pouzije pro firemni aplikaci (konkretne nejaka evidence jizd na kterou
jsem narazil u jedne firmy) s vlastnim formatem dat - je jasne ze to je
ztracena varta - na data se nikdo nepripoji a pokud firma zkrachuje jste v
rejzi.

Chci tim ilustrovat to, ze opravdu neni duvod resit zda je nejaky jazyk
lepsi nebo horsi - proste kazdy ma nejake moznosti a take omezeni.

Co se tyka vyuky programovani - v roce 91/92 jsem byl v prvnim rocniku na VS
v Plzni a prestoze jsme s kolegou meli nejlepsi rocnikovej program (taky
jsme kvuli tomu, ze skoly vylitli, protoze jsme nedelali nic jineho) tak
jsme meli problem udelat zkousku - nejak jsem neocekaval, ze nejdulezitejsi
otazka od zkousejici profesorky bude: "Prvni pocitac byl...?" Nejak mne
nenapadlo, ze se tim mysli nejaky mechanicky stroj z 17.stoleti - takze
prijdete priste. Ovsem nejvetsi nesvar (a ze se nic nezmenilo jsem si overil
i v roce 2002 kdy jsem zacal delat dalkove VS tady v CB) psani programu na
papire a zkouseni ne z toho jaky je uzit algoritmus pro reseni, ale kde jste
zapomeli jake slovo ze syntaxe. Tohle je naprosta degradace programovani na
slohove prace na zadane tema. Preci syntaxi za mne resi kompilator.
Tyhle ucitele muzou za to, ze to zaky nebavi - samozrejme misto toho aby
premysleli jak ulohu vyresit tak sprtaji syntaxi jazyka.

Osobne byt v roli ucitele bych, alespon ze zacatku, vubec vyber jazyka
neresil a venoval se jen SW analyze, nebot tou se zacina vzdy (nebo by
alespon melo). Skoro bych si to i rad overil v praxi - mozna se ozvu
materskemu gymplu. :-)

Co se tyka striktnich definic objektu v TP - osobne jsem rad, ze jsem si tim
prosel - pokud si na to clovek zvykne tak je to i do budoucna vyhoda
(narazil jsem na to okamzite jakmile jsem zacal pouzivat SQlka). Navic to k
cemu to vede pokud to neni vyzadovano si muzete overit po stazeni vetsiny
programku ve VB z inetu - vsichni maj vsechno nafrkano jako Variant a kdyz
je treba tak se to preci snadno pretypuje.

Ja osobne zatim bojkotuji syntaxi Ccka - z meho pohledu neni srozumitelna na
prvni pohled - tedy i pro cloveka bezne programujiciho - je prilis strucna
na ukor pochopitelnosti. Pro cloveka pisiciho v Ccku kazdy den je to jasna
vyhoda (malo datluje), ale pokud prechazite mezi nekolika jazyky podle toho
co je zrovna treba tak je to problem.

Jinak Python mne take zaujal a stahnul jsem si jej. Jakmile bude chvilka
urcite se na neho rad kouknu.

RadekCX

P.S. Admin nic tipat nebude - dle praidel HWnews je i programovani
relevantni tema. Samozrejme pokud se to nezvrhne do osobnich utoku.