RE: Jaký programovací jazyk ve výuce?

Marek Pavlu pavlu@hwg.cz
Čtvrtek Září 15 01:57:33 CEST 2005

Zdravim,

// -----Original Message-----
// From: hw-list-bounces@list.hw.cz [mailto:hw-list-bounces@list.hw.cz] On
// Behalf Of Petr Zahradnik
// Sent: Wednesday, September 14, 2005 11:37 PM
// To: HW-news
// Subject: Re: Jaký programovací jazyk ve výuce?
//
// Puvodni zprava ze dne 14.9.2005:
//
// > Boze jenom ne Packal!!! Mam par kolegu na fakulte(budouci fyzkove:),
// > co vzdali snahy o programovani jiz na gymplu a to prave kvuli teto
// > hricce prirody. Jeste dnes maji trauma při vzpomince na hlavicky
// > souboru a funkci. Packal je zpusob, jak studenty odradit.
//
// Prosim zdrz se podobnych vykriku. Svuj nazor muzes mit jakykoliv a ja
// ho klidne akceptuji - jako tvuj nazor, nikoliv jako dogma
// provolavanene k bohu. Osobne se me velmi dotyka, kdyz kdokoliv pise
// podobnym pejorativnim zpusobem a jeste zamerne komoli pojmy snad ve
// snaze dodani na dulezitosti a zdurazneni odporu. A muze to byt treba
// Pascal, Microsoft, Windows nebo cokoliv jineho.
[M.P.]

Pokud jde o mne, tak ja pouzivam "Packal" ne proto, ze se to da pohodlne
komolit, ne proto, ze to ma zduraznit, co pisi, ale z presvedceni ziskane
psanim v tomto jazyku a domnivam se, ze Pascal sam sobe hazi pod nohy klacky
a jeste to mnozi programatori povazuji za prednosti!
Odtud puvod ke komoleni nazvu, alespon co se mne tyce:).

//
// Muj nazor je ten, ze packalove jsou ti fyzici, kdyz nedokazali
[M.P.]

Jenze na gymplu zadni fyzici nerostou a ted na fyzice u nas ani na
informatice za rohem se nastesti neuci:).

// zvladnout tak jednoduchy a prehledny jazyk. Otazkou je, zda fyzici
// maji programovat nebo ne.
[M.P.]

Snad nam tohle nechcete upirat, zvlaste kdyz pri zrodu programovani stali
prave matematici a fyzici:). Kazdopadne vzdy, když jsem musel něco napsat v
Pascalu, tak jsem si pripadal jak ve sveraci kazajce. Sam nize pisete, ze je
to lopata, ale ja kdyz naposledy delal s lopatou, tak jsem si vybral tu,
ktera mela pohodlnou rukojet a bez trisek, aby se s ni hazelo pophodlne a
pracovalo efektivneji:). Na a s lopatou jmenem Pascal se mi haze o poznani
hure nes s lopatou C/C++ nebo jine:).

// A neni to o jazyku, ale o mysleni. Jakykoliv
// programovaci jazyk je jen lopata. Nehodlam se zapojovat do zadne
// flame, presto a prave proto prosim o jistou davku tolerance k necemu,
// o cem zrejme nemas zadne informace.
//
[M.P.]

Navic je potreba poznamenat, ze pro zacatecnika v programovani obecne to
neni lopata, ale setsakramentsky problem. Ono se to povida hezky o lopate,
pokud uz umite jeden jazyk. Pak napsat to same v jinem je jen otazka nauceni
se syntaxe, ale ten zacatecnik na zacatku neumi nic a kdyz se musi babrat s
nabubrelou syntaxi Pascalu, tak mu to moc v zcatku nepomuze.

Dal myslim, ze zas tak chabe tuseni a informace o programovani nemam,
ackoliv nejsu a nebudu regulerni, informatikou odchovany, programator,
ackoliv jsem prolezl a absolvoval nektere predmety na inf.:).
Kdyz budu muset, tak to napisi i v tom packalu, ale v jinem jazyce mi to
pujde o poznani lehceji:).

// > Takze hadam, ze jim Packal na gymplu téměř nijak nepomohl, nebo je
// > proste nikdo nenaucil algorytmicky myslet:(.
//
// Algoritmicke mysleni nema nic spolecneho s rytmem, ale s algoritmem.
[M.P.]

Ja vim a není tom ma jedina cestinarska chyba v tomto prispevku, lze
zahrnout ještě zkomoleni "fyzikove" -> "fyzkove" a par chyb v interpunkci,
ale jak říkám, je pokrocila hodina a ja jsem na nohou od rana 6:00 :))).

//
// > Rekl bych ANSI C,
//
// Aha, takze Pascal nedoporucujes pro zacatecniky, ale C ano? Rad bych
// tedy znal ten duvod, pokud nas administrator tak rychle netipne...
[M.P.]

Tedy pokud administrator jeste chvilku dovoli(nemeli bychom oznacit thread
OT, respektive nemelo tam byt uz na zacatku? :)), tak mne chytate za
slovicko. Prece jsem v te same vete rekl vhodnejsi nahradu a to uz jen
proto, ze ANSI C ma pouze nejzakladnejsi podporu pro praci se stringy
obecne, prvni problem pro zacatecniky, dále chybi podpora objektu, coz zase
neodpovida aktualni dobe velmi vykonnych pocitacu s dostatkem pameti a
omezuje abstrakci no a C++ by mi byl milejsi pro vyuku, ale neumoznuje tak
pohodlny narh GUI, alespon pokud je rec o MS VC++. Pohodlnost navrhu GUI
zase umi lepe Delphi nebo VisualBasic nez MS VC++, ale C# splni vetsinu
predpokladu, ktere jsem uvedl. Lehce se navrhuje GUI, ma dobrou podporu
stringu, coz oceni zacatecnici(ale to umi i Delphi, VB, Borland C++, MS
VC++), je lehci nez C++(memory leaks, atd) a je objektovym jazykem.

//
// > ale spis by to chtelo něco mezi VisualBasicem a C++, takze co třeba
// > C# ? :).
//
// Jazyk C# neni neco mezi Visual Basicem a C++, ale neco mezi C++ a
// Pascalem, resp. Delphi.
[M.P.]

A argumenty? Ja tam zas tak moc vec z Delphi nevidim, ale klidne se necham
presvedcit, mozna:).

//
// Petr Zahradnik, pocitacovy expert
//
// ==========================================================
// Petr Zahradnik, Computer Laboratory
// Obvodova 740/14, 400 07 Usti nad Labem
// telefon: 475 501 627, mobil: 602 409 601, fax: 475 511 338
// web: http://www.clexpert.cz, e-mail: clexpert@clexpert.cz
// ICQ: 21215917, MSN: clexpert@clexpert.cz
S pozdravem,
		Marek Pavlů

---
avast! Antivirus: Odchozi zprava cista.
Virova databaze (VPS): 0537-1, 14/09/2005
Testovano: 15.9.2005 1:39:19