Komunikacia na cca 200m

Jan Kral kral@fortech.cz
Úterý Září 13 19:55:39 CEST 2005

Protoze potrebuji pripojit mikroprocesor ke sbernici EZS, tak jsem zkoumal jak je udelana. Podle popisu tato sbernice funguje na vzdalenost do 900m s tim, ze je to 1 master a nekolik slave (v mem pripade jich je max 127)

Je to tridratova synchronni komunikace o rychlosti 2000Bd, kdy data smerem od master zarizeni jsou aktivni kdyz jsou hodiny v 1, data v obracenem smeru jsou aktivni pri hodinach v 0. Log "1" na sbernici je na urovni 12V, "0" je v postate bez napajeni, v slave zarizenich jsou v kazdem terminacni odpory proti zemi.
Ve slave zarizeni je pripojeni ke sbernici resene pomoci jednoho obvodu LM339 a nekolika odporu (kdyby byl zajem, mohu to nekde vystavit).
Cele se mi to libi z nekolika duvodu:
1. synchronni, hodiny generuje master, synchronizace bloku dat delsi pauzou hodin
2. slave zarizeni se pripojuji na sbernici paralelne, jde delat i pripojeni stylem hvezda
3. slave priposlechem linky pri svem vysilani je schopen zjistit, ze nektery jiny slave prave vysila, bez toho, ze by mohlo dojit ke konfliktu (kdyz oba vysilaji stejnou hodnotu bitu nic se nedeje, v pripade, ze jeden vysila 0 a druhy 1, tak ten s 1 priposlechem slysi 0 a vi ze je tam nekdo jiny a ze on neni uspesny)
4. je to z principu plny duplex, takze neni potreba resit prepinani smeru (coz vsak muze byt nevyhoda u provozu, prevazujiciho jednim smerem)

Kdyby to nekoho zajimalo, tak je to "Digiplex" od Paradoxu. U nej to resi dokonce tak, ze jsou jednotlive moduly na sbernici neustale dotazovany a hned v te stejne relaci i odpovidaji, takze je soucasne dohled nad funkcnosti vsech pripojenych modulu.

V soucasne dobe se prave chystam naprogramovat vlastni procedury pro komunikaci po takoveto sbernici.

S pozdravem JK